
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

Chinese media's stance on Thailand's 2014 Coup d'état by Prayut Chan-o-Cha 
 

Mr. Han Shih 
 

An  Independent Study Submitted in Partial Fulfillment of the Requirements 
for the Degree of Master of Arts in Southeast Asian Studies 

Inter-Department of Southeast Asian Studies 
GRADUATE SCHOOL 

Chulalongkorn University 
Academic Year 2021 

Copyright of Chulalongkorn University 
 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

- 
 

นายหาน ชีห์ 
 

สารนิพนธ์น้ีเป็นส่วนหน่ึงของการศึกษาตามหลกัสูตรปริญญาศิลปศาสตรมหาบณัฑิต 
สาขาวิชาเอเชียตะวนัออกเฉียงใตศึ้กษา สหสาขาวิชาเอเชียตะวนัออกเฉียงใตศึ้กษา 

บณัฑิตวิทยาลยั จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลยั 
ปีการศึกษา 2564 

ลิขสิทธ์ิของจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลยั  
 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
Independent Study Title Chinese media's stance on Thailand's 2014 Coup d'état by 

Prayut Chan-o-Cha 
By Mr. Han Shih  
Field of Study Southeast Asian Studies 
Thesis Advisor Assistant Professor PITCH PONGSAWAT, Ph.D. 

  
 

Accepted by the GRADUATE SCHOOL, Chulalongkorn University in Partial 
Fulfillment of the Requirement for the Master of Arts 

  
INDEPENDENT STUDY COMMITTEE 

   
 

Chairman 
 (Assistant Professor PONGPHISOOT BUSBARAT, Ph.D.) 

 

   
 

Advisor 
 (Assistant Professor PITCH PONGSAWAT, Ph.D.) 

 

   
 

Examiner 
 (Assistant Professor Siripetch Trisanawadee, Ph.D.) 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 iii 

 
ABSTRACT (THAI)  หาน ชีห์ : . ( Chinese media's stance on Thailand's 2014 Coup d'état by Prayut Chan-

o-Cha) อ.ท่ีปรึกษาหลกั : พิชญ ์พงษส์วสัด์ิ 
  

เ น่ืองด้วยปัญหาความไม่มั่นคงทางการเมือง  ประเทศไทยต้องเผชิญกับการท า
รัฐประหารมากกว่า 20 คร้ัง นบัตั้งแต่การเปล่ียนแปลงระบอบการปกครองในปี พ.ศ. 2475 โดย
ภายหลังท่ีประเทศไทยเปล่ียนแปลงระบอบการปกครองเป็นระบอบประชาธิปไตยโดยมี
พระมหากษตัริย์ทรงเป็นประมุขนั้น ประชาชนชาวไทยคาดหวงัท่ีจะอยู่ภายใต้ระบอบการ
ปกครองท่ีเป็นประชาธิปไตยอยา่งแทจ้ริง อย่างไรก็ตาม ส่ิงท่ีพวกเขาตอ้งประสบภายหลงัปี พ.ศ. 
2475 คือการท ารัฐประหารท่ีซ ้ าซาก ในงานวิจยัฉบบัน้ี จะมุ่งพิจารณาถึงกรณีการเสนอข่าวโดย
ส่ือเช้ือชาติจีนของรัฐและส่ือท่ีไดรั้บการสนบัสนุนจากรัฐในประเทศต่าง ๆ ไดแ้ก่ China’s Global 
Times ของสาธารณรัฐประชาชนจีน, South China Morning Post ของเขตบริหารพิเศษฮ่องกงแห่ง
สาธารณรัฐประชาชนจีน, ส านักข่าวกลางของสาธารณรัฐจีน (ไตห้วนั) และ Straits Times ของ
สาธารณรัฐสิงคโปร์ ต่อกรณีการท ารัฐประหารคร้ังล่าสุดในปี พ.ศ. 2557 โดยพลเอกประยุทธ์ 
จันทร์โอชา ทั้งน้ี กรณีมุมมองระหว่างความเป็นเจ้าของส่ือโดยรัฐและการน าเสนอข่าวนั้น 
งานวิจัยฉบับน้ีจะพิจารณาถึงความเช่ือมโยงระหว่างส่ือกับรัฐบาล  โดยเฉพาะอย่างยิ่ง การ
วิเคราะห์ถึงบทบาทในการเสนอข่าวท่ีถูกเขียนขึ้นโดยส่ือของรัฐหรือส่ือท่ีไดรั้บการสนับสนุน
โดยรัฐเพื่อพิจารณาว่าส่ือเหล่าน้ีมีจุดยืนต่อการท ารัฐประหารคร้ังดงักล่าวท่ีเหมือนกนักบัจุดยืน
ของรัฐบาลหรือไม่ ทั้งน้ี ในแต่ละส่วนของงานวิจยัจะอธิบายว่าส่ือของรัฐหรือส่ือท่ีได้รับการ
สนบัสนุนโดยรัฐมีจุดยืนท่ีแตกต่างจากจุดยืนของรัฐบาลอย่างไร  เน่ืองจาก มีความชดัเจนว่าการ
น าเสนอข่าวโดยส่ือดังกล่าวต่อการท ารัฐประหารในปี  พ.ศ. 2557 นั้น ไม่ได้เป็นไปในทิศทาง
เดียวกนักบันโยบายทางการทูตของทั้ง 4 ประเทศ ท่ีมีต่อประเทศไทย โดยเสมอไปในทุกกรณี 

 
สาขาวิชา เอเชียตะวนัออกเฉียงใตศึ้กษา ลายมือช่ือนิสิต ................................................ 
ปีการศึกษา 2564 ลายมือช่ือ อ.ท่ีปรึกษาหลกั .............................. 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 iv 

 
ABSTRACT (ENGLISH) # # 6288517920 : MAJOR SOUTHEAST ASIAN STUDIES 

KEYWORD: 2014 Thailand’s coup; Chinese media; Government’s policy; News Trajectory 
 Han Shih : Chinese media's stance on Thailand's 2014 Coup d'état by Prayut Chan-o-

Cha. Advisor: Assistant Professor PITCH PONGSAWAT, Ph.D. 
  

Due to political unstableness, Thailand has faced coup d’état for more than 20 times 
since 1932 Revolution. After the political system has been changed to constitutional monarchy, 
Thailand’s citizens expected to live within democratic system. However, what they have 
experienced after 1932 is purely repetitive coups.  In the scope of the most recent coup in 2014, 
initiated by General Prayut Chan-o-Cha, this paper explores how Chinese state-owned/pro-state 
medias, including China’s Global Times, Hong Kong’s South China Morning Post, Taiwan’s 
Central News Agency & Singapore’s Straits Times, reported on Thailand’s 2014 coup. From the 
viewpoint of ownership and news reportage, this paper identifies media’s connection with its 
government. In particular, the paper analyses trajectory of articles produced by each state-
owned/pro-state media with governments’ stances on 2014 Thailand’s coup to discover if these 
media agencies would possess identical stances as governments’ standpoints. By scrutinising 
articles placed in each section, this paper argues that Chinese state-owned/pro-state media would 
have different stance from government’s standpoint since it’s obvious that news trajectories 
created by media in this paper regarding 2014 Thailand’s coup are not constantly parallel to the 
diplomatic relations between Thailand and 4 governments. 

 

Field of Study: Southeast Asian Studies Student's Signature ............................... 
Academic Year: 2021 Advisor's Signature .............................. 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 v 

ACKNOWLEDGEMENTS 
 

ACKNOWLEDGEMENTS 
  

  
  
  

Han  Shih 
 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TABLE OF CONTENTS 

 Page 
ABSTRACT (THAI)....................................................................................................................... iii 

ABSTRACT (ENGLISH) ............................................................................................................... iv 

ACKNOWLEDGEMENTS .............................................................................................................. v 

TABLE OF CONTENTS ................................................................................................................ vi 

Table of Contents ............................................................................................................... 2 

Abstract ...................................................................................................................................... 3 

Theory ......................................................................................................................................... 4 

Research question .............................................................................................................. 6 

Objective of the study ..................................................................................................... 6 

Hypothesis ............................................................................................................................. 10 

Methodology ........................................................................................................................ 11 

Literature Review ............................................................................................................. 13 

History of Chinese Medias ....................................................................................... 16 

South China Morning Post ........................................................................................ 16 

Global Times ....................................................................................................................... 17 

Central News Agency ................................................................................................... 18 

The Straits Times.............................................................................................................. 20 

Content Analysis of News Article ...................................................................... 22 

Comparison between News Trajectory and Government’s 

Stance ........................................................................................................................................ 28 

Conclusion ............................................................................................................................. 52 

    



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 vii 

REFERENCES ............................................................................................................................... 58 

VITA ............................................................................................................................................... 66 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Chinese media’s stance on Thailand’s 

2014 Coup d’état by Prayut Chan-o-Cha 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

By: 

Franc Han Shih – 6288517920 

 

 

Special Research for Southeast Asian Studies 

 

Adviser: Professor Pitch Pongsawat, Ph.D. 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 2 

Table of Contents 
Table of Contents ......................................................................................................... 2 

Abstract ......................................................................................................................... 3 

Theory ........................................................................................................................... 4 

Research Questions ...................................................................................................... 6 

Objective of Study………………………………………………………………………………………6 

Hypothesis…………………………………………………………………………………………....…11 

Methodology ............................................................................................................... 12 

Literature Riview ....................................................................................................... 14 

History of Chinese Medias ........................................................................................ 17 

Content Analysis of News Article ............................................................................. 24 

Comparison between News Trajectory and Government’s Stance ....................... 30 

Conclusion .................................................................................................................. 55 

Bibliography ............................................................................................................... 61 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 3 

Abstract 
Due to political unstableness, Thailand has faced coup d’état for more than 20 

times since 1932 Revolution. After the political system has been changed to 

constitutional monarchy, Thailand’s citizens expected to live within democratic system. 

However, what they have experienced after 1932 is purely repetitive coups.  In the 

scope of the most recent coup in 2014, initiated by General Prayut Chan-o-Cha, this 

paper explores how Chinese state-owned/pro-state medias, including China’s Global 

Times, Hong Kong’s South China Morning Post, Taiwan’s Central News Agency & 

Singapore’s Straits Times, reported on Thailand’s 2014 coup. From the viewpoint of 

ownership and news reportage, this paper identifies media’s connection with its 

government. In particular, the paper analyses trajectory of articles produced by each 

state-owned/pro-state media with governments’ stances on 2014 Thailand’s coup to 

discover if these media agencies would possess identical stances as governments’ 

standpoints. By scrutinising articles placed in each section, this paper argues that 

Chinese state-owned/pro-state media would have different stance from government’s 

standpoint since it’s obvious that news trajectories created by media in this paper 

regarding 2014 Thailand’s coup are not constantly parallel to the diplomatic relations 

between Thailand and 4 governments. 

Keywords: 2014 Thailand’s coup, Chinese media, Government’s standpoint, News 

Trajectory 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 4 

Theory 
This research will merge with the concept of Authoritarian Theory in press. Based 

on the analysis in Four Theories of Press, the media, mostly referring to printing 

journalism, can be interpreted by The Authoritarian, Libertarian, Social Responsibility 

and Soviet Communist Theories 1 . In case of research on media and politics, 

Authoritarian Theory suits this research on Chinese media’s stance on 2014 Coup in 

Thailand as each country’s government strongly controls the state media/pro-state 

media to diffuse the idea that citizens should have reacted to the coup in Thailand. This 

reaction expectedly should not be contradictory to the national policy of each polity to 

Thailand.  

Authoritarian Theory has developed in England since late Renaissance when the 

printing technology was just invented. All subjects of House of Tudors were exposed 

to the news by printing papers. However, the truth of incidents was hidden by the office 

of king as the citizens of this kingdom should only think in the way that the elite guided 

them to envisage. This restricted policy resulted from the monarchy, who coerced 

subjects to believe how the world should be shaped, and few elites, who controlled the 

media with royal’s patent and delivered the fact according to the royal policy.  

This theory depicts that the publisher and the royal had consensus regarding the 

monopoly of publishing printing journalism and the power source. During Tudors and 

Stuarts, the publisher monopolised the market, permitted by the monarchy, and the news 

source had been given according to the royal policy. Unavoidably, the publisher did not 

 
1 SIEBERT, F., PETERSON, T., & SCHRAMM, W. (1984). THE AUTHORITARIAN THEORY OF THE 

PRESS. In Four Theories of the Press: The Authoritarian, Libertarian, Social Responsibility, and Soviet 

Communist Concepts of What the Press Should Be and Do (pp. 9-38). Urbana; Chicago: University of Illinois 

Press. 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 5 

possess the rights to pick the topics, but only the monarchy could decide to offer the 

patent to any publisher and list the news topics depends on the royal policy. Hence, this 

strategy to control the opinion in England led to top-down policy in the case of press in 

this kingdom. The press, only the servant to the country rather than the fact examiner 

for citizens, was the tool to maintain the stability of the government in the period of late 

Renaissance. This Authoritarian Theory also serves as the origin for the systems of 

National Press in the world. Nowadays, most of nations in this world establish state-

owned media to react any significant incident according to national policies, including 

China, Hongkong, Singapore and Taiwan. Combining this theory with this theme topic, 

this research focuses on how these countries’ state medias react to 2014 Thailand’s coup 

according to national policies and international relations between Thailand and each 

state.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 6 

Research question 
- In comparison of news reportages amongst South China Morning Post, Global 

Times, Central News Agency, and Straits Times, how did these medias report 

2014 Coup d’état initiated by Prayut-Chan-o-Cha due to its ownership? 

- According to the authoritarian theory to media press, the authority or the owner 

of media controls the discussion on the specific topic. Why did these medias 

report about 2014 Coup d’état in different trajectories? 

 

Objective of the study 
Then-Prime Minister Yingluck Shinawatra proceeded a bold policy to cut of the 

chain from middle income trap. By executing the policy of investment on infrastructure 

and water management, Yingluck succeeded primarily in boosting Thailand’s economy 

policy. The politics, however, destroyed Yingluck’s reputation. With allegation of 

corruption and ineptness to govern, General Prayut Chan-o-cha overturned this regime 

on 20 May 2014. This research focuses on the comparison amongst the reportages on 

the incident of 2014 Coup d’état operated by incumbent Thailand’s Prime Minister 

Prayut Chan-o-Cha. By analysing the angle of Chinese medias to this military coup, 

this research explores thoroughly how South China Morning Post, Global Times, 

Central News Agency, and The Straits Times represent different opinions from their 

ownerships.   

According to the authoritarian theory to press media, owners of media attempted 

to create the unity or single value that the discussion and opinion in the society is 

beneficial to the owner and the authority. It is essential to analyse the ownership of 

Global Times and South China Morning Post, Central News Agency and Straits Times 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 7 

which would lead to different angles of reportages on this coup. Owing to the fact that 

the holding of media can mostly control the trajectory of reportages on each story, the 

direction to report this coup significantly represents the opinion of the owners as 

supporter or opposer.  

 

Media Global Times SCMP Central News Agency Straits Times 

Ownership China’s State 

Media 

Pro-state 

Media 

Taiwan’s State 

Media 

Pro-state 

Media 

 

This research explores the stance of Chinese medias on 2014 Thailand’s Coup by 

Prime Minister Prayut Chan-o-Cha. According to Authoritarian Theory in Press, one 

country owns state media to deliver its opinion aligning the national policy. This 

research lists 4 Chinese medias, Global Times, South China Morning Post, Central 

News Agency, and Straits Times to compare the different trajectories of news reportages 

on a single issue, 2014 Coup in Thailand since these chosen medias serve as the medium 

between nation and this significant incident. Global Times was founded by Chinese 

Communist Party in 1993, and initially this state media translated news reportages of 

foreign media to Chinese content. Chinese government, however, transformed this 

newspaper to a political tool for conveying China’s position on each issue in 

international society. The reputation of Global Times has been recognised as China’s 

Fox News due to its political propaganda and covert stance on nationalism2. To this 

research, China’s state media plays an important role as the reportages and op-eds of 

Global Times represent how peculiar the international relations between Thailand and 

 
2 Hernandez, J. C. (2019). When Trump Tweets, the Editor of ‘’China’s Fox News’’ Hits Back. The 

New York Times. 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 8 

China is. Chinese leaders also disseminate the neutral stance on 2014 Coup as this coup 

decision has been involved in great powers in the world.  

Producing an overt comparison in this research must include South China 

Morning Post. This Hong Kong based news media has survived in news industry for 

more than 110 years. Since British colonial era, this newspaper, established by 

Australian revolutionist and British journalist, has served as the propaganda tool for 

governments3 . From British colony to Hong Kong Special Administrative Region, 

South China Morning Post transformed from a news outlet supporting reform 

movement in late Qing Dynasty to a tool conveying certain messages approved by pro-

Beijing news team with the circulation of at least 100 thousand pieces a day, which 

could be observed the pro-China stance due to the subsequent appointment of Editor-

in-Chief of this newspaper. On the subject of 2014 Coup in Thailand, this research 

delves into the trajectory of this newspaper on undemocratic movement by Thailand’s 

junta and their analysis on western country’s involvement in this political ploy.  

Comparing to medias owned by Chinese government and pro-China enterprise, 

this research also explores the position of Taiwan’s Central News Agency on 2014 

Coup in Thailand. In 1924, Central News Agency was founded by Kuomintang in 

Guangzhou for announcing important policies in mainland China. After Civil war 

between Kuomintang and Chinese Communist Party in mainland in 1949, Central 

News Agency converted into the sole media in Taiwan to deliver Kuomintang’s 

propaganda against the communist4. Not until 1987, the influence of Central News 

Agency deteriorated as the martial law had been lifted by President Chiang Ching-kuo. 

 
3 Carless, D. (1995). Politicised expressions in the South China Morning Post. English Today, 11(2), 

18-22.  
4 Liu, C-H. (1998). The transition of Central News Agency. Tamkang University Journal.  



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 9 

In 1995, Taiwan’s parliament passed the bill to transform Central News Agency as the 

national press to represent the opinion of Taiwan’s government. On the theme of this 

research, it would be expected that Central News Agency would disseminate the sense 

of democracy. Regarding the arbitrary method to unseat elected Prime Minister by 

Prayut Chan-o-Cha and military juntas, this research probes how Taiwan’s government 

criticised the undemocratic coup by Thailand’s military.  

In the discussion of Chinese medias in Chinese speaking countries, it is 

impossible to exclude the stance of Singapore. In the history, Singapore always shows 

neutrality between crossfires of China and Taiwan. The very first meeting between 

Chinese Communist Party and Kuomintang after Civil War, Wang-Koo Summit, and 

the very first meeting between political leaders of China and Taiwan took place in 

Singapore. The flexibility of mediation, however, has not extended to the control of 

media. Stability is the utmost significance for Singapore’s ruling party, People’s Action 

Party5. Singapore’s government promulgates watertight legal system to control media, 

such as Internal Security Act and Official Secret Act. Every Singaporean media must 

obey the governmental regulations, including Straits Times. This pro government 

media has been controlled by Singapore Press Holding Limited, a government 

affiliated enterprise, and Chairman of Straits Times is Former Minister for Defence. It 

is understandable the ruling party robustly maintains the stability of Singapore by 

controlling media outlets, but how the mouthpiece of Singaporean government reacted 

to 2014 Thailand’s coup is more interesting. 

 

 
5 George, C. (2002). Singapore: Media at the Mainstream and the Margins. In Media Fortunes, 

Changing Times: ASEAN States in Transition (pp. 173-200). ISEAS–Yusof Ishak Institute. 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 10 

 

Hypothesis 
Many foreign medias reported 2014 coup in Thailand with their own opinions, 

including Hong Kong’s South China Morning Post, China’s Global Times, Taiwan’s 

Central News Agency, and Singapore’s Straits Times. All medias represent opinion of 

owners behind the curtain. The ownership could be public or private sector connected 

to the authority, so each media has its own trajectory to report this coup, which would 

be parallel to the national policy of each state towards Thailand. In comparison amongst 

4 media companies, this paper assumes that Global Times and South China Morning 

Post would possess identical positions to align with the national policy of Chinese 

government. In terms of 2014 Thailand’s coup, Chinese government would execute 

neutral policy to maintain its harmonic relations with Thailand. Hence, its medias, 

including Global Times, and pro-state medias, including South China Morning Post, 

would cover this coup with the identical standpoints as China’s government did. On the 

contrary, Taiwan’s Central News Agency would criticise this undemocratic action and 

state the importance of democracy. Taiwan, as one of democratic polities in Asia, would 

strongly oppose undemocratic tactics to overturn any elected government. Central 

News Agency, as Taiwan’s state media, would denounce 2014 Thailand’s coup of an 

illegitimate strategy. The Straits Times, however, would maintain the neutrality to cover 

this coup, aligning with Singapore’s national policy towards Thailand.  

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 11 

Methodology 

 

This research is conducted in qualitative and analytical review. Regarding literature review, 

the researcher would search appropriately for useful resources articles, journals, and newspapers 

to verify whether four Chinese media, including China’s Global Times, Hong Kong’s South 

China Morning Post, Taiwan’s Central News Agencies, and Singapore’s Straits Times covered 

Thailand’s 2014 Coup d’état in accordance with their government’s policies towards this political 

turmoil in Thailand. In addition, this paper compares differences amongst targeted media 

agencies in terms of news trajectory, government’s policy, and critics towards 2014 coup. 

Regarding the definition of Chinese Media in this paper, the prospect researcher identifies 

Chinese Media with regard to ethnicity since state-owned/pro-state medias in these four polities 

would perform in different methods to cover 2014 coup. Due to each government’s political 

system, this paper argues that newspaper’s trajectory would be immensely influenced by each 

government’s national policy with Thailand, and newspaper would disseminate messages 

according to each government’s viewpoints. Therefore, China’s Global Times and Hong Kong’s 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 12 

South China Morning Post would cover 2014 Thailand’s coup with neutral viewpoints since 

China and Thailand maintains great relations in terms of diplomacy. In addition, Singapore’s 

Straits Times might take the similar stance as Global Times’ and South China Morning Post’s as 

Singapore usually takes same stances in respect of regional issues. However, this paper would 

view Taiwan’s Central News Agency criticising this undemocratic coup since Taiwan’s 

government is the only policy representing democratic values and human rights in Chinese 

nations. 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 13 

Literature Review 
This paper scrutinises news reportages on 2014 Thailand’s coup d’état by Chinese 

medias, including China’s Global Times, Hong Kong’s South China Morning Post, 

Taiwan’s Central News Agency & Singapore’s Straits Times and compares news 

trajectories with the stance of its owners. The resource on this research is scare as papers 

on this comparative research amongst Chinese medias are rarely produced. However, 

similar research on the ramification between Media and Russian Elections in 1999 and 

2000 is useful for this paper. By the late summer of 1999, the ruling party, Fatherland-

All Russia, had great opportunity to win most of seats in State Duma in December 1999 

according to polls6. Although this ruling party prepared for the success in State Duma 

in late 1999 and another bigger victory for Presidential Election in 2000, new party, 

Unity, stole the spotlight because of mass media. Unity, a political party established in 

September 1999, finished a close second in State Duma election and Vladmir Putin 

became the newly appointed Russia’s Prime Minister. According to this research, the 

dramatic change from former ruling party to Unity resulted from frequent broadcast 

from the state media, Russian Public Television. Even though this state media was 

under direct control of Kremlin, this most widely available channel in Russia produced 

disproportionate coverage for Unity and Putin during 1999 election. This is the example 

that state media’s standpoint and government’s policy are dissimilar on political 

incidents.    

In terms of case study in this paper, it could be expected that four Chinese medias 

would cover Thailand’s coup in 2014 in equivalent standpoint as their governments’. 

 
6 White, S., Oates, S., & McAllister, I. (2005). Media Effects and Russian Elections, 1999-2000. 

British Journal of Political Science, 35(2), 191–208.  



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 14 

Chinese government has founded several medias, including Global Times, to promote 

the Chinese value to the world. According to Strange Bedfellow in Xinjiang The CCP, 

fringe media and US social platforms7, Chinese Communist’s Party infringed US social 

platforms such as Twitter and Facebook to convey the message of Chinese government 

on Xinjiang Uyghur. This fact reflects the policy of Chinese government, which 

represents how a communist polity controls state medias, including Global Times, to 

disseminate the national policy by delivering China’s opinions. In the figure of this 

paper, Chinese government can fully control state medias to deliver government’s 

national policy towards Thailand’s interior issues, which could show China’s neutrality 

towards this coup. In addition to Global Times, Hong Kong’s South China Morning 

Post is also fully controlled by pro-China team since the China-critics chief has been 

removed in 2000. Although South China Morning Post was founded for expressing 

freedom of speech and seeking for critical opinions during British colonial period, 

critics has been confined since editorial team has been transformed. In terms of this 

paper, South China Morning Post might hold the same viewpoint as Global Times’ 

stance because this Hong Kong’s newspaper could only produce identical news 

trajectory as its owner’s.  

On the contrary to China’s medias, Singapore government promulgated severe 

laws to control media. According to Singapore: Media at the Mainstream and the 

Margins8, Singapore’s long-lasting ruling party, People’s Action Party, has established 

the national press for Singapore’s stability. Due to the law of Internal Security Acts and 

Official Secrets Act, Singaporean medias could not dig out government’s 

 
7 Zhang, A., Wallis, J., & Meers, Z. (2021). (Rep.). Australian Strategic Policy Institute. Retrieved July 4, 2021 
8 George, C. (2002). Singapore: Media at the Mainstream and the Margins. In Media Fortunes, 

Changing Times: ASEAN States in Transition (pp. 173-200). ISEAS–Yusof Ishak Institute. 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 15 

confidentiality and must follow the lead from central government. This legal regulation 

directly connects to the topic of this research since the position of Straits Times, one of 

government affiliated medias in Singapore, on 2014 Thailand’s Coup aligns the national 

policy of Singaporean government. Due to these regulations, Straits Times could only 

produce articles, of which news trajectory is parallel to Singapore government’s 

national policy. Thailand and Singapore are usually on the same stance when it comes 

to ASEAN affairs, so Singapore might adopt neutral stance to Thailand’s internal issues. 

Lastly, Taiwan’s Central News Asia’s standpoint might be different than other medias 

in this paper since the government is the only democratic polity in this paper. To 

represent Taiwan’s government in terms of the only democratic nation in Chinese-

speaking country, this Taiwan’s state media would criticise Thailand’s junta’s 

undemocratic tactics to overturn the elected government in 2014. Despite diverse news 

trajectories, it would be expected that four medias would firmly adhere to national 

policies because of ownerships. 

 

 

 

 

 

 

 

 

  



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 16 

History of Chinese Medias 
South China Morning Post 

During British Colonisation period in Hong Kong, Chinese bourgeoisies 

possessed the freedom of expression by pouring their opinions in South Morning Post 

after this English newspaper was founded in 19039. South China Morning Post was 

established for joint tactics as this Hong Kong’s English newspaper did not only 

provide for English readers but for also Chinese. Chinese belonging to higher status in 

social hierarchy extracted significant information form South China Morning Post, 

which was not parallel to other British colonial territories in Asia. Singapore’s Straits 

Times, for instance, was initially existed for British readers rather than Singapore’s 

Chinese audiences or non-British readers. On the contrary, Hong Kong English 

newspapers, including South China Morning Post, had the special status in British 

colonial territories to express critical sense for local issues if these news reportages 

were based on substantive facts. Before the establishment of South Morning Post, 3 

English newspapers, Hong Kong Daily Press, China Mail and Hong Kong Telegraph, 

only served for British readers. Editors of these newspapers, if criticising the colonial 

government continuously, could be arrested by the authority in the name of libel. 

Therefore, British journalist, Alfred Cunningham, Douglas Story, Thomas Petrie and 

a Chinese reformer, Tse Tsan Tai, were destined to found South China Morning Post 

in 1903. Due to great relationship with Hong Kong government, these founding 

editorials grew the business and audience with ease. With their ‘’soft’’ style to report 

issues in Hong Kong, South China Morning Post developed huge publishment from 

the initial copies of 400 to 100 thousand copies in approximately 40 years. The success 

 
9 Zou, Y. (2015). English Newspaper in British colonial Hong Kong: the case of the South China 

Morning Post (1903-1941). Critical Arts  



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 17 

was not only beneficial to the publication but also to the stoical status of Chinese 

people and to the freedom of press in Hong Kong during British colonisation. Until 

the end of British Colonisation, the reputation of South Morning Post remained in the 

light of great criticism towards every aspect, including China’s issues. However, the 

fundamental trajectories towards China have changed since the ouster of the China-

critics chief, Willy Lam, in 200010. After this dramatical change in editorial teams, the 

reputation of South China Morning Post has been stained due to the vehement 

intensification of self-censorship towards China’s issues. In this research, the analysis 

of reportages published by South China Morning Post depicts the connection between 

the trajectory of articles and national policy.  

Global Times 
The establishment of Global Times (in pinyin, Huanqiu Shibao) took place in 

1993, which was comparatively late to newspapers the researcher analyses in this 

research. Global Times is supervised by People’s Daily, a newspaper group directly 

invested by Chinese government. The initial title of this newspaper was called Global 

News Digest Daily, which only published Chinese newspaper. To grow its influence 

on English readers, Global Times began to publish English version in 2009 and further 

extended its service to online media in 2012. Fulfilling similar missions as other 

official papers do, Global Times not only follows the official line executed by Chinese 

Communist Party but also represents different style to deliver news. Comparing to 

others, Global Times has sensational content to attract Chinese audience as well as 

critics from western media. This strategy has obviously gained success as the print 

 
10 Wiebrecht, F. (2018). Cultural co-orientation revisited: The case of South China Morning Post. 

Global Media and China. East China Normal University.  



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 18 

figure has increased over 2 million copies in 201711. Due to its sensational content, 

Global Times is not regarded as a media agency for internal information but for broader 

audience in Chinese society, so its editorials incline to produce sensational content 

rather serious analytical news articles. Global Times, therefore, gradually becomes the 

aggregation between official nationalism defined by Chinese Communist Party and 

cultural nationalism by presenting foreign policies of China in a popular form. Due to 

its sensationalism and advocation for Chinese Communist Party, internal and external 

critics have been aroused. Chinese scholars criticise that Global Times is a factory to 

create articles on nationalism whilst  

this newspaper gained a lot of criticism by western medias due to its stance on 

nationalism and political agenda. Western medias even categorised Global Times as 

the ‘’China’s Fox News’’ as its editorials’ slant on political agenda and nationalism12. 

Owing to Global Times’ political propaganda, US Government officially categorised 

Global Times and other 4 Chinese medias as foreign missions13. In addition, one of the 

most impressing examples is how the popular editor, Hu Xijing, reacted to US top 

officials’ statements and cross-strait issues. In this research, it’s covert to see how 

Chinese government’s attitude towards 2014 Thailand’s coup. The researcher will 

analyse if the trajectory of Global Times’ articles and China’s national policy are 

parallel.  

Central News Agency 
Before Kuomintang government withdrew to the island of Taiwan, Central News 

 
11 Zeng, W., & Sparks, C. (2020). Popular nationalism: Global Times and the US–China trade 

war. International Communication Gazette, 82(1), 26–41. 
12 Hernandez, J. C. (2019). When Trump Tweets, the Editor of ‘’China’s Fox News’’ Hits Back. The 

New York Times. 
13 Wong, E. (2020). US Designates Four More Chinese News Organisations as Foreign Missions. The 

New York Times. 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 19 

Agency maintained the similar mission as Chinese Communist Party’s medias’, such 

as Xinhua News Agency, to publicise the information from Kuomintang’s top officials, 

to control the radio frequency and to impede the development of communism in China. 

In 1924, Central News Agency was established by Kuomintang. At this stage, Central 

News Agency belonged to party’s tool to distribute the news regarding the war against 

Japanese Army 14 . Journalists of Central News Agency frequently reported in 

battlefields with Kuomintang’s Generals as battling with Japanese Army in important 

cities in China. Defeated by Chinese Communist Party during China’s Civil War in 

1949, Kuomintang moved Central News Agency’s headquarter from Nanjing to Taipei. 

Central News Agency progressively transformed its trajectory from the reportage on 

wars to the international relations amongst other countries, including the frozen 

moment with United States as US President Jimmy Carter recognised the legal status 

of People’s Republic of China in 197915.  This party-owned newspaper also reported 

the economic boom due to 10 Major Infrastructural Projects propelled by ROC’s 

President Chiang Ching-kuo since 1970. In this period, Central News Agency not only 

focused on international issues but also Taiwan’s issues. After the end of martial law 

in Taiwan in 1987, the democratisation of media had been demanded. In 1995, 

Legislative Yuan, the national parliament in Taiwan, passed a bill restructure Central 

News Agency from party-owned press to national news press. In following year, this 

national news agency commenced its mission to serve the public by providing 

domestic and global news, transmitting news about the country to foreign countries, 

 
14 Wang, Y-T. (2007). The Changing Role of Central News Agency: A Challenge in the Age of 

Globalisation. National ChengChi University.  
15 History of Focus Taiwan (Central News Agency English News). Website of Focus Taiwan. 

https://focustaiwan.tw/aboutus 

https://focustaiwan.tw/aboutus


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 20 

and solidifying the cooperation between Central News Agency and international media 

organisations. In this research, the analysis of this Taiwan’s state-owned media towards 

2014 Thailand’s coup will be presented in terms of Taiwan’s stance on the reversion 

of democracy and the critics on undemocratic plot to overturn the elected government.  

The Straits Times 
As one of the most historical presses in Singapore, Straits Times is the most 

viewed read newspaper in Singapore with the record of print and digital leadership of 

1.34 million in 2014 16 . This press belongs to Singapore Press Holdings, being 

regulated by the Newspaper and Printing Presses Act of 1974. Although the incumbent 

CEO of Singapore Press Holdings is a businessman, every significant role and 

shareholder must be approved by Singapore’s Ministry of Information, 

Communications and Arts. Based on this law, Straits Times has been controlled strictly 

by Singapore’s government. Historically, the establishment of Straits Times traced 

back to 19th Century. In 1845, merchants in Singapore founded this paper for weekly 

publication to compete against Singapore Journal of Commerce. Due to lack of 

subscribers, Straits Times found adversities at the beginning of its period. Surviving 

amid the low revenue, this newspaper changed its coverage and price for increasing its 

subscribers. In following years, the privatisation of Straits Times attracted more 

investment from foreign corporates. Although the publication of this paper was halted 

temporarily during the occupation of Japanese government, Straits Times expanded its 

service and dominion by purchasing Malaysia’s newspapers. After the rapid 

development and thereon Singapore’s independence from Malaysia, Singapore’s 

government planned to control this influential newspaper by merging with Singapore 

 
16 Ho, S. (2016). The Straits Times. Infopedia. Government of Singapore.  



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 21 

Presses Holdings. In 1984, the merger between Straits Times and Singapore Presses 

Holdings was completed, but the critics on the independent journalism in Straits Times 

has been stirred since the merger by the governmental organisation.  As Singapore 

promulgated several laws to control the public opinion, including Internal Security Act 

and Official Secret Act, medias forcibly execute self-censorship to filter content before 

publications17 . In this research, the researcher will analyse the trajectory of news 

articles published by Straits Times. It is significant to understand how editors of this 

paper describe 2014 coup in Thailand and to scrutinise how the trajectory of the article 

directs to national policy of Singapore.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
17 Aglionby, J. (2010). A tick in one box. The Guardian.  



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 22 

Content Analysis of News Article 
In this chapter, the analysis of empirical research on China’s Global Times, Hong 

Kong’s South Morning Post, Taiwan’s Central News Agency, and Singapore’s Straits 

Times is described. It is significant to understand what the attitude of these media 

agencies is towards 2014 Thailand’s coup by scrutinising quantity of articles, category, 

and photos in newspapers. By analysing these 3 factors, it is intuitive to discover how 

these media agencies demonstrated their interest in Thailand’s internal issues in 2014. 

Firstly, the quantity of articles regarding 2014 Thailand’s coup published represents 

the significance of this topic in each media agency’s newsroom during the unstable 

political environment in Thailand. The more articles were produced, the more 

important this subject was. The composition of newspapers, furthermore, epitomises 

how editors highlight news topics in frontpage, each category, and op-ed. From this 

point of view, articles placed at category in newspapers demonstrates apparent 

significance to newspaper’s audience. It also shows the initiative of each media agency 

to proactively cover 2014 Thailand’s coup. In addition, photos in news articles serve 

as the potent factor to lead audience when readers understand the trajectory of news 

articles published by these state-owned or pro-state news medias. The researcher will 

scrutinise articles with quantity, category, and photos published and selected by news 

medias, representing the attitude of each media agency.  

 

 

 

 

Media/ 

Subject 

Global Times South Morning 

Post 

Central News 

Agency 

Straits Times 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 23 

Quantity 

of 

Articles* 

1818 20 5 17 

Articles 

in 

Category 

Central & South Asia x5 

Asia-Pacific x5 

Op-ed x4 

America x1 

Economyx1 

Societyx1 

Travel x1 

Asia x16 

Op-ed x3 

Hong Kong x1 

Politics x3 

Society x2 

Asia x 12 

Op-ed x4  

Singapore x1 

Photo No Yes No Yes 

*Quantity of articles of each media agency is well examined from their official 

websites, Google News and National Database.  

According to the English website of Global Times, 18 articles relevant to 

Thailand’s Coup d’état were published in the year of 2014, including 5 articles placed 

in Central & South Asia, another 5 articles in Asia-Pacific category, 4 articles 

contributed by columnists, and 1 article each in the category of America, Economy, 

Society and Travel. With surprising display, Global Times’ English articles were 

circulated without any photo, which could lead readers to the trajectory set by the news 

agency. Regarding the average number of words in articles circulated by Global Times, 

articles with 800 words are fundamental on its English website. Interestingly, the 

researcher found that most of articles released by Global Times were written by its 

writers. Only 4 articles in the category of Central & South Asia were purchased from 

Agence France-Presse and Reuters while the rest of 14 articles were edited by Global 

Times’ reporters and columnists19. From this perspective, it is speculated that Global 

Times was eager to maintain its own views on 2014 Thailand’s coup rather than only 

report this political crisis from the eye of western medias. In addition to the viewpoint 

 
18 This data is acquired on the English website of Global Times, https://www.globaltimes.cn/. The 

researcher searched key word ‘’Thailand’’ and added another condition with the word ‘’coup’’, and 

eventually 18 articles published in 2014 were relevant to this research.  
19 On the English website of Global Times, it is clearly shown that the writer’s name or organisation’s 

name, including writer’s, columnist’s or media agency’s.  

https://www.globaltimes.cn/


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 24 

from this Chinese media, one articles in Op-ed was written by Thai columnist, of which 

the trajectory targeted at the huge influence on viewpoint from foreign countries, 

regional organisations, and investors20, including US and ASEAN.  

On the website of South China Morning Post, it was found that 20 articles are 

relevant to 2014 Thailand’s coup. Amongst these circulation, 16 articles were included 

in the category of Asia while another 3 articles were categorised in op-ed and another 

article placed in the category of Hong Kong21. Regarding the selection of photo, the 

editorial team of South China Morning Post chose powerful pictures, including 

frowning Thailand’s Prime Minister, Thailand’s King and his relinquished queen, and 

soldiers with live ammunition during 2014 coup. These photos are extremely potent 

when audiences read these articles as photo does not describe what a story is but 

demonstrate the sense of a story. About the number of words on South China Morning 

Post’s articles, averagely 500 words were acceptable in terms of articles regarding 

2014 Thailand’s coup. In comparison to Global Times, most of articles were written 

by international agencies, especially those in the category of Asia. Reporters from 

Reuters, Agence France-Presse, The Associated Press and Bloomberg contributed 16 

articles in this category. Only 2 articles, including 1 article in Hong Kong’s category 

and another in Op-ed, were written by South China Morning Post’s reporter. In 

addition, a pro-democracy exile activist also contributed his piece regarding Thailand’s 

Royal Family in op-ed section22. After all, it is observed that South China Morning 

 
20 Chaoroenvattananukul, P. (2014). Political Turmoil in Thailand Will Harm Foreign Policy Outlook. 

Opinion. Global Times. https://www.globaltimes.cn/page/201401/839686.shtml 
21 On the website of South China Morning Post, it is clearly shown that the writer’s name or 

organisation’s name, including writer’s, columnist’s or media agency’s. 
22 Chachavalpongpun, P. (2014). Eye on The Throne, Thailand’s Crown Prince Appears To Be Putting 

His House In Order. Opinion. South China Morning Post.  

https://www.scmp.com/author/pavin-chachavalpongpun


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 25 

Post did not put its own efforts to report Thailand’s political turmoil in 2014 but to 

stand in neutral position by publishing articles contributed by international news 

agencies. Although Thailand’s military juntas were criticised in op-ed, South China 

Morning Post surely didn’t provide its own outlook on 2014 Thailand’s farrago.  

Comparing to Global Times and South China Morning Post, Taiwan’s Central 

News Agency did not circulate a lot of articles on its English website, Focus Taiwan. 

Only 5 articles were written, including 3 articles in politics and the rest in the category 

of society23. Concerning the quantity of words averagely, reporters of Focus Taiwan 

did not put a lot of description in the article as on average 400 words consist of an 

article depicting the political situation of Thailand’s coup in 2014. On the website of 

Focus Taiwan, articles were released without any photo, so it is hard to understand 

how Taiwan’s state-owned media guided readers to any trajectory by these articles. 

With the surprise of few circulations reporting on the case of 2014 Thailand’s coup, 

Taiwan’s state-owned media should have written, described, and even criticised the 

undemocratic move by Thailand’s military juntas. However, it is comparatively 

lacking resources to witness only 5 articles regarding this research’s topic were 

circulated in 2014. Focus Taiwan’s editorials team did not list either any articles from 

international news agency on the website while South China Morning Post and Global 

Times uploaded many articles from other international news agencies to bring in 

different angles.  

It’s a different approach in contrast to Taiwan’s Focus Taiwan in terms of the 

reportage of Singapore’s The Straits Times. With similar mechanism to other agencies 

 
23 The researcher searched articles regarding 2014 Thailand’s coup with key word, Thailand, on the 

database of Focus Taiwan, Taiwan’s Central News Agency’s English website, and eventually only 5 

articles were relevant to this topic.  



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 26 

in this research, The Straits Times published 17 articles in total regarding 2014 

Thailand’s coup, including 12 articles in Asia’s category, 4 articles in op-ed and 

another article in Singapore’s segment24. Concerning the choice to publish articles with 

photos, The Straits Times selected pictures catching eyeballs, including singing 

soldiers on military truck, monks waiting for merits on the street during coup, and 

graffiti criticising that Thailand political system was controlled by military juntas and 

politicians. Regarding the quantity of word, reporters of The Straits Times maintained 

the level of 600 words on average. In comparison to South China Morning Post, half 

of articles were written by The Straits Times’ reporters and another half were 

contributed by international news agencies, including Agence France-Presse, Reuters 

and Washington Post as The Straits Times has Bangkok Bureau, which can fairly report 

what happened in Thailand during coup in 2014.  In op-ed segment, half of articles 

were edited by Thai influential individuals, including famous Thailand’s journalist25. 

All in all, it is shown that The Straits Times provided its own description of Thailand’s 

coup in 2014. Even though this Singapore’s media agency listed some articles on its 

website, articles contributed by Bangkok Bureau furnished its own observation into 

this political turmoil. Based on this factual data, China’s Global Times delivered the 

most of its reflection on the topic of 2014 Thailand’s coup as 14 in 18 articles were 

written by its reporters. The big contrast is, however, the case of Taiwan’s Central 

News Agency. On its English website, Focus Taiwan, this agency only provided 5 

relevant articles for this political chaos despite no listing of other articles published by 

 
24 On the website of The Straits Times, it is clearly shown that the writer’s name or organisation’s 

name, including writer’s, columnist’s or media agency’s. 
25 Rojanaphruk, P. (2014) A Reluctant ruler in the ‘other Thailand’. Opinion. The Straits Times. 

https://www.straitstimes.com/opinion/a-reluctant-ruler-in-the-other-thailand 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 27 

other international news agencies.   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 28 

Comparison between News Trajectory and 

Government’s Stance  
2014 Thailand’s Coup d’état by Prime Minister Prayut Chan-o-Cha drew foreign 

media’s attention since Thailand’s politics divided this kingdom’s society into two sides, 

Thaksin’s grassroot supporters from countryside and middle class & elites protecting 

their own benefits in the society. The role of superpowers also played potently in this 

political turmoil as United States and China’s move represented their stance on Prayut’s 

legitimacy and attitude for 2014 Coup. In this chapter, the comparison between four 

state/pro-state medias will be depicted by category of title, context and trajectory 

produced by each foreign media. Some emphasise on the stance of Coup’s influence on 

Thailand’s tourism, US and China government, Thailand’s domestic policies and the 

role of Thailand’s monarchy in coups. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 29 

Media/Subject Photo Findings 

Global Times No • Produced 14 news articles while publishing 4 articles 

by international medias 

• Focused on topics of Cambodia’s reaction to 2014 

Thailand’s coup, US reaction, and travel restriction 

in the section of factual reportage 

• Criticised Thailand’s coup by angles of intervening 

vote system, malfunctioning judiciary system, and 

disrespecting law, which disrupted foreign policies 

of other countries in op-ed section 

South Morning Post Yes • Produced 4 articles regarding 2014 coup whilst 

published 16 articles by international medias 

• Concentrated upon US Response, vicious circle in 

Thailand’s politics, economy, and immigrant 

worker’s rights in factual coverage 

• Denounced military juntas of disrupting Thailand’s 

politics and accused Thailand’s monarchy of 

involving in this political calamity due to its 

connections with military juntas in op-ed section 
Central News Agency No • Produced 5 articles for 2014 Thailand’s coup 

• Focused on travel restriction, the political calamity, 

and Taiwan’s government’s response  

• Demanded Thailand’s government to restore the 

stability and & democratic rule for next election and 

warned nationals travelling in Thailand  

• Did NOT show its stance regarding this issue since 

Focus Taiwan lacked op-ed section on its page.  

Straits Times Yes • Produced 10 news articles while publishing 7 articles 

by international medias 

• Focused on US reaction, monarchy’s role, coup’s 

history, and ASEAN’s solution in factual coverage 

• Analysed Thailand’s authoritarianism during 

leaderships by military juntas and elected 

governments, illustrated monarchy’s influence in 

politics, scrutinised economic impact, and revealed 

Prayut’s masquerade to initiate 2014 coup 

 China’s state media, Global Times, published 18 articles regarding 2014 

Thailand’s Coup d’état. Most of these articles were published in the category of World 

News while 3 pieces were attached to the category of Op-ed. Global Times executed 

the initiatives to report the political calamity in Thailand with factual news since the 

editorial team published 4 articles written by international news agency and the rest of 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 30 

were edited by Global Times’ reporters or contributors. In addition to the colossal 

influence on Thailand’s tourism industry26, Global Times focused on the chaotic politics 

in Thailand, the stance of US and China on this coup and Cambodia’s official attitude 

on Thailand’s military junta. Cambodia’s Acting Primes Minister Sar Kheng expressed 

official statement to media that ‘’to continue maintaining peace, order, cooperation and 

development along Cambodia-Thailand border, the Royal Cambodian Armed Forces 

and the National Police must advise all armed forces stationed along the border to 

continue good cooperation and relations with Thai side’’27. This official announcement 

showed Cambodia did not pursue for confrontations with Thailand during 2014 coup 

but avoidance with any issue with Thailand at that critical moment given that the tension 

between Cambodia and Thailand has escalated since the geopolitical dispute on one 

temple located at border between these neighbouring countries since July 2008.  

Global Times, moreover, covered the fact of Thailand’s political turmoil in 2014 

from Constitutional Court’s decision, Yingluck’s caretaker government to coup d’état 

initiated by Prayut Chan-o-Cha. In this political scenario, superpower’s stance might 

not shape the story to the better direction. In Global Times’ articles, US former 

Secretary of State publicly commented ‘’I urge the restoration of civilian government 

immediately, a return to democracy, and respect for human rights and fundamental 

freedoms, such as press freedoms28 .. With his push, US government sanctioned its 

support to Thailand in terms of military assistance to pressure Thailand for returning to 

 
26 Yabin, J. (2014). Interest In Traveling To Thailand Stays Low. Global Times. 

https://www.globaltimes.cn/page/201405/862118.shtml 
27 Agencies. (2014). Cambodia Tells Troups, Governors along Borders To Continue Good Ties With 

Thailand. Global Times. https://www.globaltimes.cn/page/201405/861890.shtml 
28 Agencies. (2014). US Curtails Military Ties with Thailand After Coup. Global Times. 

https://www.globaltimes.cn/page/201405/861981.shtml 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 31 

democratic rule. US also cancelled the annual military training with Thailand and 

rescinded the invitation for Thailand’s General to visit US Pacific Command. However, 

Thailand did not change its policy after coup even though US, its important ally, 

sanctioned with its military ties with Thailand. Prime Minister Prayut Chan-o-Cha 

rather continued to implement curfews and to govern this kingdom until the national 

wide parliamentary election in 2019. 

(This article was published on Global Times’ website29, depicting that judiciary 

system may help and guide Thailand through 2014 political turmoil.) 

In terms of publication in Global Times’ website, the category of op-ed articles 

epitomises various voices from different academic fields. According to Peera, a Thai 

researcher in United Kingdom, the instability in Thailand’s politics unavoidably 

affected integration of ASEAN, superpower’s stance on supporting this kingdom and 

potential investment. ‘’Nine foreign leaders who participated in the regional gathering 

needed to flee for their safety. The summit had to be postponed indefinitely. That was a 

 
29 Zhou, F. (2014). Judiciary May Help Steer Thailand Through Reefs of Political Chaos. Global Times. 

https://www.globaltimes.cn/page/201404/852093.shtml 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 32 

huge embarrassment for Thailand. While Myanmar is undertaking reforms in various 

dimensions, Laos is improving infrastructure, and Vietnam is following guidelines for 

regional connectivity in terms of logistics, Thailand is plagued by internal divisions 

which are stalling its own development30.’’ Peera compared the rapid development of 

neighbouring countries in Southeast Asia whilst Thailand’s citizen was fighting against 

each other. In addition to the comparison with neighbours, gaining benefits in the 

political game between great powers showed Thailand’s successful foreign policy in 

terms of key role amongst Japan, US, and China. However, this political chaos disrupted 

foreign policy outlook in this region. The best scenario is that Thailand cooperates with 

US and other democratic allies to counterbalance China’s influence in Southeast Asia 

whilst maintaining good relationship with China in terms of business and investment. 

The disruption resulting from confrontations amongst red shirt, yellow shirt, and 

military in 2014 entirely galvanised the grave concern from democratic polity.    

 

 

 

 
30 Chaoroenvattananukul, P. (2014). Political Turmoil in Thailand Will Harm Foreign Policy Outlook. 

Global Times. https://www.globaltimes.cn/page/201401/839686.shtml 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 33 

 

(This article was published on Global Times’ website31, depicting how political 

turmoil will harm foreign policy outlook.) 

In op-ed, another Chinese researcher speculated Thailand’s judiciary system 

might transform the politics if Courts could serve as the middle ground between grass 

root protesters and royalists32. In this article, the lack of middle ground aroused the 

continuous division in the society given that the political turmoil began due to pursuit 

for political power. The withered influence of monarchy also galvanised the instability 

of Thailand’s politics, but the judiciary system might take over the middle power to 

impede the turmoil and to establish compromise for both sides. Nevertheless, a balance 

between two sides could bring about long-lasting peace in this kingdom on the 

condition that both sides would respect the judiciary system, seek common grounds, 

and view the wellbeing of Thailand’s citizen as the priority. In addition to this 

 
31 Chaoroenvattananukul, P. (2014). Political Turmoil in Thailand Will Harm Foreign Policy Outlook. 

Global Times. https://www.globaltimes.cn/page/201401/839686.shtml 
32 Zhou, F. (2014). Judiciary May Help Steer Thailand Through Reefs of Political Chaos. Global Times. 

https://www.globaltimes.cn/page/201404/852093.shtml 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 34 

speculation, disrespecting law system in Thailand might result in a disastrous state. 

Song explained the reason why this political chaos was formed and how the law was 

ineffectively used during the chaos. ‘’Thai's constitutional court and anti-corruption 

commission, which are supposed to be neutral, often tower over the democratically 

elected government and parliament. They snubbed charges against the Democratic 

Party but prioritized investigations involving the pro-Thaksin group. They have 

degraded into a tool of political struggle which helps fuel the political 

confrontation 33 .’’ In this article, the constitutional court and anti-corruption 

commission were criticised since the judiciary system did not act as the neutral 

organisation in this society but catalysed the political chaos in 2014.  During these 

confrontations between the poor, the rich, and people from different classes in social 

hierarchy, Court could not execute the hegemonial power to mitigate the tension in this 

political chaos but magnify the chaos since Thai society from grass roots to political 

parties does not respect the fundamental structure of democracy and law.  

Without photos attached to Global Times’ articles, the stance of China’s state 

media is crystal clear given the trajectory set by the editor’s team. The editor’s team 

chose to publish 18 articles regarding Thailand’s coup in 2014, which represents how 

concentrating Global Times is on this topic. In addition to cover this political chaos in 

Thailand with domestic issues, this China’s state media depicted how US reacted to 

Thailand’s undemocratic move. What clearly shows the trajectory of this news is in the 

category of op-ed, in which the independence of judiciary system was questioned by 

researchers. Strong stance on the neutrality of judiciary system, the fact on withering 

 
33 Song, Q. (2014). Lack of Respect for Law Leaves Thailand on Brink Of Becoming Failed State. 

Global Times. https://www.globaltimes.cn/page/201405/860906.shtml 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 35 

influence of Thailand’s monarchy and the mayhem’s influence on foreign policy 

outlook epitomises how Global Times assessed this coup in 2014.  

 

(This article was published on Global Times’ website34, depicting how political 

turmoil will harm foreign policy outlook.) 

Comparing to the publication of Global Times, the editorial team of South China 

Morning Post published many foreign media’s articles regarding 2014 Thailand’s coup. 

On South China Morning Post’s website, only 20 percent of articles were written by 

this newspaper’s writers while other foreign medias, including Agence-France Presse 

and Associated Press contributed most of the coverage to the audience. Amongst these 

publications, the stark contrast between Global Times and South China Morning Post 

is photo. Whilst Global Times only published paragraphs, iconic pictures, including 

Prayut’s empty eyes 35 , then-Crown Prince Vajiralongkorn and former Princess 

 
34 Song, Q. (2014). Lack of respect for law leaves Thailand on brink of becoming failed state. Global 

Times 
35 SCMP Editorials. (2014). Unity In Thailand Rests On Fairness for All Sides. South China Morning 

Post.  

https://www.scmp.com/comment/insight-opinion/article/1520682/unity-thailand-rests-fairness-all-

sides?module=perpetual_scroll&pgtype=article&campaign=1520682 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 36 

Srirasmi36, and soldiers in front of Criminal Court during the coup37, were attached with 

these articles, which led audiences to the trajectory of each article.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 
36 Chachavalpongpun, P. (2014). Eye on The Throne, Thailand’s Crown Prince Appears To Be Putting 

His House In Orders. South China Morning Post. https://www.scmp.com/comment/insight-

opinion/article/1655397/eye-throne-thailands-crown-prince-appears-be-putting-his 
37 (2014). Curfew In Force Across Thailand After Military Seizes Power In Bloodless Coup. South 

China 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 37 

 
(This photo was attached to the South China Morning Post’s article38, depicting 

that Thai Army chief General Prayut Chan-o-cha has made political reform a priority.) 

In addition to the article regarding tourism in Thailand during 2014 coup, South 

China Morning Post also listed articles regarding factual news concerning US’ reaction 

on military junta’s coup. Due to the political instability resulting from the 

confrontations between grassroots and elites in cities, US implemented the policy to 

level down the cooperation on military drills with Thai military, including Gold Cobra. 

 
38 SCMP Editorials. (2014). Unity In Thailand Rests On Fairness for All Sides. South China Morning 

Post.  

https://www.scmp.com/comment/insight-opinion/article/1520682/unity-thailand-rests-fairness-all-

sides?module=perpetual_scroll&pgtype=article&campaign=1520682 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 38 

Since 1980, Thailand and US have held this joint military drill, and recently 

neighbouring allies also join this colossal military activity, in which more than 13 

thousand participants attend this drill every year. US embassy’s spokesman reacted to 

this political crisis that ‘’we are proceeding with a refocused and scaled-down Cobra 

Gold next year exercise ... In light of the current political situation, the US government 

has increased its focus on non-lethal activities, such as humanitarian assistance and 

disaster relief.’’ Covering US’ response to this calamity, South China Morning Post 

published potent articles in the category of op-ed. 

 It is crystal clear that South China Morning Post criticised the ramifications in 

Thailand’s politics and the involvement of military junta and monarchy. The editorial 

team of this Hong Kong’s newspaper viewed this coup as the end of violence between 

pro-Thaksin protesters and pro-royal supporters but also the beginning of widened 

division. Unity and democracy, however, were important factors for prosperity of this 

kingdom after the coup in 2014, but it seems the military junta could not mitigate the 

tension between both sides due to decline of late King’s power39. Furthermore, this 

newspaper analysed the stance of military junta during the protest between pro-

monarchy supporters and pro-Thaksin protesters since Thailand’s military never stood 

in the neutral ground during this confrontation in 201440. Prime Minister Prayut has 

close connections with monarchy and political leaders in military, so it is overt that 

military junta’s stance during the conflicts between yellow shirts and red shirts. 

 
39 SCMP Editorials. (2014). Unity In Thailand Rests On Fairness for All Sides. South China Morning 

Post.  

https://www.scmp.com/comment/insight-opinion/article/1520682/unity-thailand-rests-fairness-all-

sides?module=perpetual_scroll&pgtype=article&campaign=1520682 
40Thompson, M. (2014). Thailand’s Army Was Just Bidding Its Time Under Pro-Thaksin Rule. South 

China Morning Post. https://www.scmp.com/comment/article/1519646/thailands-army-was-just-

bidingits-time-under-pro-thaksin-rule 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 39 

Nevertheless, the strong influence of military junta could not shrink the popularity of 

Shinawatra family in Thailand’s politics. Even though military junta attempted to 

influence election’s result in 2011, former Prime Minister Yingluck still got the most 

powerful seat in this kingdom. In this op-ed article, Egypt’s bloody coup is also 

mentioned as an identical example that pro-Thaksin protesters were repressed by a 

massive of force. At the end of this article, Thailand’s military junta was denounced of 

producing undemocratic circle and pushing Thailand to isolation by other neighbouring 

countries because of unstable politics and prone to China’s communism.  

What drew controversial critics concerning 2014 Coup is the involvement of 

Thailand’s monarchy in politics41. Late King Bhumibol maintained great influence in 

Thailand’s politics due to its popularity in the society while the balance in politics might 

instantly change if the unpopular one grabbed the crown. Then-Crown Prince 

Vajiralongkorn was questioned in this article if the connection between him and 

Shinawatra was too intimate since royal elites and insiders speculated there’d be 

another better option for the crown. Yet, the reconsideration of strategy was assessed in 

Crown Prince’s team, so a series of ‘’cleaning house’’ polices were implemented after 

2014 Thailand’s coup. In addition to factual coverage published on the website of South 

China Morning Post, it is crystal clear that this newspaper’s stance is to strongly 

criticise the ramifications of Thailand’s politics as Thailand’s military junta has couped 

Shinawatra’s family for 3 times since 2001 when Prime Minister Thaksin won the 

national election, but the military could not enhance Thailand’s prosperity but only 

wither the fortune of this kingdom. The complex politics also impedes Thailand’s 

 
41 Chachavalpongpun, P. (2014). Eye On The Throne, Thailand’s Crown Prince Appears To Be Putting 

His House In Orders. South China Morning Post. https://www.scmp.com/comment/insight-

opinion/article/1655397/eye-throne-thailands-crown-prince-appears-be-putting-his 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 40 

development since the division between grassroots and bourgeoise, the involvement of 

military and monarchy, and the vicious circle of coup and election result in deeper 

hiatus in the society.  

In contrast to South China Morning Post’s obvious stance, Taiwan’s state media, 

Central News Agency, did not cover Thailand’s 2014 Coup d’état in detail in terms of 

English reportage. According to its English website, Focus Taiwan, Taiwan’s state 

media only published 5 articles including 3 placed in the category of politics and 2 

placed in the category of society. Focus Taiwan reported this political crisis on the 

façade of tourism. Thailand’s is one of Taiwanese favourite Southeast Asian countries 

in terms of tourism, so Taiwan’s Tourism Bureau publicly expressed the disruption to 

Taiwan’s tourists to Thailand42 . Tourism Bureau’s Deputy Director of General told 

Focus Taiwan that ‘’while I do not wish to dissuade tourists from travelling to Thailand, 

he is urging Taiwanese nationals to avoid unsafe regions and stay watchful. The 

Tourism Bureau will keep a close eye on developments on Thailand.’’ According to 

Focus Taiwan’s reportages, Taiwan’s officials understood what happened politically in 

Thailand and responded rapidly to this political disaster in terms of nationals travelling 

in this kingdom and central government’s reaction. 

 

 

 
42 Tsai, H-Y & Feng, J-S. (2014). Taiwanese Tourists Undeterred By Coup In Thailand. Focus Taiwan. 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 41 

 

(This webpage was published to the Focus Taiwan’s article regarding 2014 

Thailand’s coup43, depicting that Taiwan’s government was monitoring the situation in 

Thailand.) 

In addition to focus on the topic of tourism, Focus Taiwan’s editorial team 

published articles concerning the travel alert connecting to 2014 political crisis in 

Thailand since Taiwan’s Ministry of Foreign Affairs issued the ‘’orange’’ alert, which 

is second-highest travel alert in the policy44. Other than Taiwan’s travel alert, Ministry 

of Foreign Affairs claimed its efforts to negotiate with Thailand’s government to protect 

Taiwanese nationals during this political calamity. Foreign Affair’s spokeswoman, 

Anna Kao, said ‘’the representative office immediately launched an emergency response 

mechanism shortly after the announcement of martial law was made 45 .’’ Central 

government also urged Taiwanese nationals to follow the curfew rules when travelling 

 
43 Hou, E. (2014). Taiwan Monitoring Situation In Thailand After Martial Law Launched. Focus 

Taiwan.  

 
44 Hou, E. (2014). Taiwan Raises Travel Alert For Bangkok Amid Protest Tension. Focus Taiwan.  
45 Hou, E. (2014). Taiwan Monitoring Situation In Thailand After Martial Law Launched. Focus 

Taiwan.  



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 42 

in Thailand since violating Thailand’s martial law might result in severer guilt. Taiwan’s 

Ministry of Foreign Affairs claimed to implement policies to protect Taiwanese in 

Thailand while the condemnation of 2014 by Thailand’s military junta was not seen in 

any Focus Taiwan’s article. It is surprising that Taiwan, as the only democratic Chinese-

speaking country, did not denounce Thailand’s junta as the undemocratic regime 

overthrowing the elected Yingluck’s government in 2014.  

On the contrary to Focus Taiwan’s scarce coverage, Singapore’s media, Straits 

Times, produced abundant articles reporting 2014 Thailand’s coup. Publishing 17 

related articles with interesting photos, Straits Times generated the factual coverage 

with deep understandings of Thailand’s politics. From US’ response to this coup, 

monarchy’s role, to ASEAN’s reaction, this Singaporean media scrutinised why this 

political crisis happened in 2014 and how the international society retorted. With the 

similar reportage as Focus Taiwan’s, Strait Times was also the tool for Singaporean 

government to warn its nationals. ‘’Singaporeans who are travelling to Thailand should 

exercise a high degree of caution and take all necessary precautions for personal safety, 

including purchasing comprehensive travel and medical insurance 46 .’’ Singapore’s 

Ministry of Foreign Affairs also levelled up the travel alert for Singaporean and 

suggested to think twice if its nationals wanted to travel in Thailand during the crisis.  

Singapore, as one of ASEAN member states, might garner more legitimacy to 

cover the response of this regional organisation to this political crisis taking place in its 

neighbour. According to Straits Times’ coverage, ASEAN member states called a 

 
46 (2014). Thailand coup: Singaporeans should "seriously reconsider" visiting Thailand: MFA. Straits 
Times. 

https://www.straitstimes.com/singapore/thailand-coup-singaporeans-should-seriously-reconsider-
visiting-thailand-mfa 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 43 

meeting in Myanmar’s capital during Thailand’s political disaster. A peaceful resolution 

was advised by neighbouring countries since this bloc was closely monitoring the 

dreadful situation in Bangkok. Foreign ministers of member states suggested ‘’(we) 

emphasise their full support for a peaceful resolution to the ongoing challenge in the 

country through dialogue and in full respect of democratic principles and rule of 

law’47.’’ Nevertheless, this forceless message could not mitigate the tension in Thailand 

since ASEAN does not possess any hegemonic method to intervene state member’s 

interior affairs.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
47 (2014). Asean Urges ‘’Peaceful Resolution’’ To Crisis In Thailand. Straits Times. 

https://www.straitstimes.com/asia/se-asia/asean-urges-peaceful-resolution-to-crisis-in-thailand-0 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 44 

 

 

(This photo was attached to Straits Times’ article48, Thai pro-government Red 

Shirt protesters stage a rally on the outskirts of Bangkok, Thailand on May 11, 

2014. South-east Asia's regional bloc called on Sunday, May 11, 2014, for a .peaceful 

resolution. to the political crisis gripping Thailand, days after a controversial court 

ruling removed prime minister Yingluck Shinawatra from power.) 

With the similarity of coverage on US’ response to Thailand’s political crisis, 

Straits Times directly pointed out the prompt decision to withdraw partial military 

support to coup government. In addition, US government urged Thailand’s military 

 
48 (2014). Asean Urges ‘’Peaceful Resolution’’ To Crisis In Thailand. Straits Times. 

https://www.straitstimes.com/asia/se-asia/asean-urges-peaceful-resolution-to-crisis-in-thailand-0 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 45 

junta to return the political system to civilian and democratic rules. State Department 

spokesman Marie Harf said ‘’we have already suspended approximately 3.5 million 

dollars in funding and training for the Thai military and we are reviewing all 

programmes to determine other assistance which we may suspend49 .’’ This strong 

statement, however, did not halt the military government to shorten its reign after 

illegitimate method to acquire governance. In addition to US’ response, Straits Times 

reported concerning the influence of Thailand’s monarchy in this political crisis, 

especially the well-respected Late King Bhumibol. In the article, Straits Times penned 

military junta, Prayut Chan-o-Cha, and the interim constitution were approved by the 

Thailand’s longest monarch since Thaksin and Yingluck, seen as populist politicians, 

were categorised the opponents to Thailand’s elites. The abrupt coup, therefore, was 

necessary technique to evaporate Thaksin’s influence in approaching national election 

and to safeguard monarchy’s presence in 2014.   

What makes Straits Times stood out when it compares to these newspapers is 

articles in op-ed. Straits Times analysed profoundly the difference between 2014 coup 

and previous coups, Prayut’s statement to coup reluctantly and Thai authoritarianism. 

Some stated 2014 coup was identified as preceding coups in Thailand’s history since 

1932 Siamese Revolution, but the former Straits Times’ Indochina Bureau Chief, 

Nirmal Ghosh had different opinions. By initiating the coup and aftermath suspending 

the constitution, military juntas cleared obstacles on the way to possess the political 

power. The political turbulence, however, was ahead of this military junta as the proxy 

war between military and protesters instead of monarchy and populist politicians, just 

 
49 (2014). Thailand Coup: US suspends $4.4 million In Military Aid. Straits Times. 

https://www.straitstimes.com/asia/se-asia/thailand-coup-us-suspends-44-million-in-military-aid  



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 46 

began. According to Dr Panitan Wattanayagorn ‘’When you abolish the Constitution, it 

is up to the coup group to define the rules and regulations. They have said the Senate 

and independent agencies will stay in place, but the question is on what basis50.’’ Since 

analysts viewed coup as an illegitimate tactic to acquire political power in this country, 

Thailand’s military might face severe repercussions from its illegal status and 

challenges from red shirts protesters. What leads 2014 coup more special than other 

coups is crackdowns. According to Amnesty International, the military detained more 

than 500 activist leaders, journalists, and critics just in 1 month, and thousands of 

migrant workers were forcibly expelled, including Cambodian and Burmese. Asia-

Pacific Director, Richard Bennett, stated ‘’ The raft of repressive measures in place in 

Thailand paints a grim picture of the state of human rights under martial law51.’’ In 

addition to the infringement, Thailand’s military junta imposed severe censorship on 

journalist’s articles and civilian’s social media by section 112, lese-majeste law, which 

could result in up to 15 years in jail. 

 

 

 

 

 

 

  

 
50 Ghosh, N. (2014). Thailand Coup: Now Comes The Hard Part For Military. Straits Times. 

https://www.straitstimes.com/opinion/thailand-coup-now-comes-the-hard-part-for-military 
51 Narasimhan, M. (2014). Why The Latest Coup May No Longer Be ‘’Business-As-Usual’’ For 

Thailand. Straits Times. https://www.straitstimes.com/opinion/why-the-latest-coup-may-no-longer-be-

business-as-usual-for-thailand 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 47 

 

 

(This photo was attached to the Straits Times’ article52, descripted that Thailand 

has swung from authoritarianism of electoral politics to authoritarianism imposed by 

the military. It needs to get the balance right.) 

Analysts might not experience surprised when it comes to the censorship, but the 

reluctance to make 2014 coup was astonishing for journalists. According to Khaosod 

English journalist, Pravit Rojanaphruk, General Prayut presented himself as a reluctant 

coup-maker, who was ‘’coerced’’ to gain the political power. Nevertheless, military 

 
52 Pongsudhirak, T. (2014). Two Faces of Thai Authoritarianism. Straits Times. 

https://www.straitstimes.com/opinion/the-two-faces-of-thai-authoritarianism 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 48 

juntas contravened human rights and press freedom by apprehending hundreds of 

dissidents to military court and monitoring people’s opinions. Under this political 

system, people in Thailand should have freedom of speech to express what the fact is, 

but the hegemonic power might silence what the authentic opinion is even though 

Thailand is not a totalitarian state53. Although Thailand’s military junta implemented 

authoritarian method to govern this country after 2014 coup, some criticised electoral 

authoritarianism existed in Thailand since Thaksin’s regime in 2001. According to 

political analyst, what leads to appalling consequences is that Thailand might get 

besieged by electoral authoritarianism and military authoritarianism. One portrait is the 

benefits of cronyism and the underlying corruption after gaining immense support in 

the society while the latter one is growing influence as supported by traditional elites, 

which contradicts to the revolution happening 100 years ago that young military officers 

abolished feudal absolutism. With his successful career in business, Thaksin absorbed 

political parties and penetrated justice system with his thriving policies in terms of 

health care, debt relief, and microcredit scheme. ‘’His confidants and loyalists found 

their way into steering these agencies. His cousin, at one point, became the army's 

commander-in-chief. His police cohorts naturally were fast-tracked to senior positions, 

including his brother-in-law, who skipped the queue and lined up to be national police 

chief 54 .’’ In terms of illegitimate coup, General Prayut was also categorised as 

authoritarian. After gaining political power in the coup, Prayut controlled National 

Council for Peace and Order to roll out interim constitution, National Legislative 

 
53 Rojanaphruk, P. (2014). A Reluctant Ruler In ‘Other Thailand’. Straits Times.  

https://www.straitstimes.com/opinion/a-reluctant-ruler-in-the-other-thailand 
54 Pongsudhirak, T. (2014). Two Faces of Thai Authoritarianism. Straits Times.  

https://www.straitstimes.com/opinion/the-two-faces-of-thai-authoritarianism 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 49 

Assembly to appoint him as Prime Minister, and eventually National Reform Council 

to draft new constitution. ‘’Without ballot-box legitimacy, this monopoly of power is 

reminiscent of the Thaksin juggernaut a decade ago. It was a parliamentary 

dictatorship then - as it is now. But the fundamental difference is that the current 

authoritarian structure completely bypasses the electorate55 .’’ This writer saw both 

businessman and military junta, no matter is being elected or making coup, as 

authoritarian since Thaksin and Prayut executed tactics to establish absolute power for 

their own hegemonic power in political spectrum rather than look after citizen’s 

interests. It is crystal clear that this Singapore’s newspaper’s stance on Thailand’s 2014 

coup since its writers criticised the military coup was an illegitimate technique to 

overturn the elected government and Thailand’s situation in terms of politics, economy 

and freedom would plunge  

 

 

 

 

 
55Pongsudhirak, T. (2014). Two Faces of Thai Authoritarianism. Straits Times.  

https://www.straitstimes.com/opinion/the-two-faces-of-thai-authoritarianism 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 50 

 

 

(This photo was attached to the Straits Times’ article56, descripting those Thai 

soldiers sing as they stand on an army truck to entertain people at Victory Monument 

in Bangkok on June 5 2014.) 

promptly due to the censorship and instability in Thailand’s society. In op-ed, 

contributors pointed out the political system in Thailand has transformed to 

authoritarianism since the elected Prime Minister and military coup-maker seemingly 

implemented similar tactics for growing their influences in politics. In addition, the 

confrontation between ‘’grass roots’’ red shirts and ‘’traditional elites’’ protectors 

 
56 (2014). Thai army chief shows sensitive side with ‘happiness’ song. Straits Times. 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 51 

formed as the proxy war for Thaksin power and monarchy on the street. This detailed 

reportage by Straits Times explained the ramification in political crisis in 2014 and 

elaborated the complex relationships amongst elites, military juntas, and political 

leaders. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 52 

Conclusion 
After profound analysis on the coverage by China’s Global Times, Hong Kong’s 

South China Morning Post, Taiwan’s Central News Agency and Singapore’s Straits 

Times, the distinction and similarity amongst these state-owned/pro-state medias has 

been discovered. As state-owned/pro-state media, Taiwan’s Central News Agency and 

Singapore’s Straits Times demonstrated their missions to warn nationals travelling in 

Thailand during 2014 Thailand’s coup d’état. According to Taiwan’s Ministry of 

Foreign Affairs, the travel alert of Thailand levelled up to ‘’orange’’, which represents 

the danger of political crisis in 2014 whilst Singapore’s Ministry of Foreign Affairs 

warned its nationals to be extra cautious when travelling in Thailand. In addition, both 

medias also claimed its governments were monitoring the exacerbating situation in 

Thailand and demanded Thailand’s military to restore the civilian mechanism and 

society’s stability as soon as possible.  

In terms of the factual coverage, similarity is perceivable amongst China’s 

Global Times, Hong Kong’s South China Morning Post and Singapore’s Straits Times. 

One of the most overt topics is US reaction reported in their articles since US has seen 

Thailand as Southeast Asia’s ally in terms of military cooperation. After General 

Prayut executed the coup to overturn Yingluck’s elected government, US immediately 

condemned the undemocratic tactic to garner political power. High profile US officers, 

including former Secretary of State and State Department spokesperson, urged 

Thailand’s military juntas to re-establish the democratic rules by hosting another 

national election in a short period, but how this military government had seized the 

political power before 2019 national election disrupted foreign policies given that US 

suspended millions of military’s supports and lowered annual Cobra Gold drill with 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 53 

Thailand in 2014. Another similarity amongst these medias is the coverage on 

confrontation between Thailand’s monarchy and the populist politician. Three 

newspapers drew the attention to the withering influence of Thailand’s Late King 

during 2014 coup since firstly Thaksin’s power was widespread and the long-lasting 

monarch could not intervene the political scene as a middleman, which motivated the 

coup to overturn Yingluck’s regime as the antagonist of monarchy. What criticised 

directly the connection between monarchy and Thailand’s politics is the coverage by 

Hong Kong’s South China Morning Post. In the article published by this Hong Kong’s 

media, the complication between Thailand’s monarchy and political plots has been 

precisely reported, in which interests to each side complex the relationships amongst 

business, monarchy, and future Thailand’s leaders.  

Along with factual reports, articles in op-ed demonstrate the trajectory of 

media’s stance. In terms of the diplomatic relationship, China and Thailand often 

display brotherhood for cooperation on every aspect of infrastructure, technology, 

health et cetera, but China executed the policy of ‘’no intervention’’ to Thailand’s 

domestic issues, including this 2014 coup57 . Global Times’ reporters contributed 4 

articles regarding foreign policy, judiciary system, and Thailand’s mechanism for 

peaceful development, in which the critics overtly pointed out coup’s ramification on 

Thailand’s judiciary system and other countries’ foreign policies. The core issue, 

however, in Thailand’s politics was not written in Global Times’ articles since China’s 

state policy was to stay neutral when the political crisis was categorised as Thailand’s 

domestic issue. In comparison with Global Times’ neutral critics, South China 

 
57 Yue, H. (2014). China’s Policy on Thailand’s Military Coup d’état(中国对泰国军人政变应对策略

评述). China-ASEAN Research Institute of Guangxi University. 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 54 

Morning Post was bolder to clearly highlight the ramifications in Thailand’s politics. 

In this Hong Kong’s media’s op-ed, it was thoroughly indicated that military junta 

attempted to bring calmness back due to the ongoing confrontation between red shirts 

and yellow shirts, but what lied ahead was deeper division in the society since military 

overthrew the elected government by an illegitimate tactic. According to SCMP, 

although Late King approved the military coup and interim constitution, the peace in 

Thailand would only exist with fairness. What incentivised the startling coverage is 

the sensitive topic since lese majeste law might topple over this Hong Kong’s agency. 

The controversial link between Crown Prince and the populist politician was explained 

comprehensively in the article along with the rumour, in which other elites favoured 

another royal member in 2014. In addition, the infamous ‘’cleaning house’’ incident 

happened ahead of royal succession due to monarchy’s reputation. Even though the 

similar ownerships of Global Times and South China Morning Post, the angle to cover 

this political calamity is far than parallel.  

While China’s and Hong Kong’s medias specified the ramification of Thailand’s 

coup, Singapore’s Straits Time analysed deeply regarding the vicious cycle in 

Thailand’s politics, uniqueness of 2014 coup, masquerade of military junta, and 

Thailand’s authoritarian system. According to Straits Times’ editorial team, 

overturning elected government by military coup is illegitimate since military junta 

were not elected by any citizen, so aftermath the policy executed by military junta did 

not relate to any legal basis, including martial law and military court. In addition, this 

Singapore’s newspaper also emphasised 2014 coup was not as usual as other coups in 

the history because activist, critics, and journalists were persecuted. Due to censorship, 

freedom of speech was also vanished. Given the connection between elites and military, 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 55 

Thai citizens should reject old-fashioned culture in politics and respect the government 

elected by every voter. However, this encouragement in Straits Times’ op-ed has never 

been realised since it seems that a good and altruistic politician could govern this 

kingdom without election. As masquerading himself as a reluctant coup-maker, 

General Prayut had to ‘’save’’ Thailand from confrontations between red shirts and 

yellow shirts by taking over the political power. One analyst, moreover, condemned 

Thailand’s politics as authoritarianism no matter the government was elected by 

Thailand’s voters or controlled by military. Owing to the political culture, in which 

cronyism and corruption exist prevalently, Thailand’s politician has great influence in 

public institution, including judicial system and public system. According to the article, 

Thaksin could easily impact the preferment in police’s system and penetrate the 

judicial system due to his political power. In this analyst’s eyes, Thaksin leveraged 

public support to garner the most interest, which was viewed as electoral 

authoritarianism. Contrarily, overthrowing the elected government by military junta 

has overtly seen as authoritarian tactics. In comparison with Thaksin’s techniques to 

gain support in public and to surpass traditional elites’ popularity, Thailand’s military 

juntas must accomplish the mission to extinguish Thaksin’s impact. Despite the stern 

opinion by Singapore’s Straits Times, Singapore has tight relations with Thailand 

historically. For instance, Singapore and Thailand held on the same stance when it 

comes to Vietnamese invasion in Cambodia since 1979 because both countries urged 

Vietnam to withdraw from Cambodian soil 58 . Given the great relations, this 

Singapore’s pro-government newspaper strongly denounced 2014 Thailand’s coup of 

 
58 Ang. C-G. (2013). Singapore, ASEAN and the Cambodian Conflict 1978-1991. NUS Press National 

University of Singapore. 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 56 

illegitimate manoeuvre, authoritarianism, and vicious cycle in Thailand’s politics. This 

trajectory shows Singapore’s national policy, and the angle of Straits Times’ editorial 

team were completely reverse. In contrast to other newspapers, Taiwan’s Central News 

Agency could not deliver abundance of news in terms of Thailand’s coup. As the 

democratic Chinese policy, Taiwan’s state media, Focus Taiwan, would cover this coup 

with critics in the name of democracy. Nevertheless, this newspaper did not publish 

any news article with analysis or critics in the sense of democracy but only released 

news regarding tourism, diplomatic words, and painless opinion.  

Each media in this research shows its stance on 2014 coup, but the trajectory 

created by each media might not coordinate with the national policy established by its 

government. According to Authoritarian Theory in press media 59 , each country 

monitors the state media/pro-government media to disseminate ideas that citizens 

should see 2014 Thailand’s coup. Due to violence in the coup, Taiwan’s Central News 

Agency and Singapore’s Straits Times warned nationals shall remain vigilant when 

traveling in Thailand. In terms of critics on 2014 Thailand’s coup, China’s Global 

Times denounced this coup of disrespecting judicial system and disrupting foreign 

policy according to China’s neutral policy towards Thailand’s domestic issues.  This 

China’s state media did not directly underline the core issue of this coup, e.g., the 

connection between businessmen and elites, corruption, and vicious cycle in 

Thailand’s politics. On the contrary, Hong Kong’s South China Morning Post 

condemned this undemocratic tactic to gain political power in op-ed section. Despite 

 
59 SIEBERT, F., PETERSON, T., & SCHRAMM, W. (1984). THE AUTHORITARIAN THEORY OF THE 

PRESS. In Four Theories of the Press: The Authoritarian, Libertarian, Social Responsibility, and Soviet 

Communist Concepts of What the Press Should Be and Do (pp. 9-38). Urbana; Chicago: University of Illinois 

Press. 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 57 

similar ownership as Global Times’, this editorial team agreed with the trajectory of 

these articles, in which overt condemnation was descripted that coup leaders brought 

disruption to calmness, Thailand’s military damaged the democratic system, and 

businessmen colluded with traditional elites. Holding the parallel stance as South 

China Morning Post, Singapore’s Straits Times did not conform with the national 

policy implemented with Singapore’s government, which continuously maintained 

same point of view as Thailand’s view on regional incidents. When it comes to 2014 

coup, this Singapore’s pro-state media slammed military juntas of initiating 

illegitimate coup, denounced General Prayut of masquerading as a reluctant ruler, and 

criticised electoral and military government of authoritarian leaders. On the contrary 

to other media agencies, Taiwan’s Central News Agency solely demanded Thailand’s 

military juntas to restore democracy as soon as possible on its English platform. These 

evidence, lastly, represents that state media/pro-state media agencies in this research 

partially fit Authoritarian Theory in press since same ownership can produce different 

trajectories towards same topic in respect of China’s Global Times and Hong Kong’s 

South China Morning Post. Furthermore, the government’s national policy and pro-

state media’s stances on same topic can also remain separate regarding Singapore’s 

Straits Times whilst Taiwan’s Central News Agency merely maintained the 

fundamental function of media to warn its nationals and diffused diplomatic words to 

restore the democratic system in Thailand.  

 

 

 
 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

REFERENCES 
 

REFERENCES 
 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Journal 

SIEBERT, F., PETERSON, T., & SCHRAMM, W. (1984). THE AUTHORITARIAN 

THEORY OF THE PRESS. In Four Theories of the Press: The Authoritarian, Libertarian, 

Social Responsibility, and Soviet Communist Concepts of What the Press Should Be and 

Do (pp. 9-38). Urbana; Chicago: University of Illinois Press. 

Pasuk, P. (1994). Corruption and democracy in Thailand, 39-40. Political Economy 

Centre, Faculty of Economics, Chulalongkorn University.   

Neher, C. (1995). Democratization in Thailand. Asian Affairs, 21(4), 195-209. 

Sakkarin, N. (2000). The Political Economy of Telecommunications Reforms in 

Thailand.  

Bunbongkarn, S. (2004). The Military And Democracy In Thailand. In May R. & 

Selochan V. (Eds.), The Military and Democracy in Asia and the Pacific (pp. 47-58).  

Baker. C. (2014). A History of Thailand. Cambridge University Express.  

Pongsudhirak, T. (2014). CSCAP REGIONAL SECURITY OUTLOOK 2015 (pp. 46-48, 

Rep.) (Huisken R., Cable O., Ball D., Milner A., Sukma R., & Wanandi Y., Eds.). Council 

for Security Cooperation in the Asia Pacific. 

McCargo, D. (2015). Thailand in 2014: The Trouble with Magic Swords. In D. Singh 

(Ed.), Southeast Asian Affairs 2015 (pp. 337-358). ISEAS–Yusof Ishak Institute. 

Prasirtsuk, K. (2015). Thailand in 2014: Another Coup, a Different Coup? Asian 

Survey, 55(1), 200-206. 

Sopranzetti, C. (2016). Thailand's Relapse: The Implications of the May 2014 

Coup. The Journal of Asian Studies, 75(2), 299-316.  

Sombatpoonsiri, J. (2020). Political Polarization in South and Southeast Asia: Old 

Divisions, New Dangers (pp. 67-80, Rep.) (Carothers T. & O’Donohue A., Eds.). 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 60 

Carnegie Endowment for International Peace. 

Index 

Year & 

Month 

Author Title 

Global Times 

January, 

2014 

Chachavalpongpun, 

P. 

Political turmoil in Thailand will harm 

foreign policy outlook 

February,  

2014 

Agencies News Analysis: Post-election crisis could 

prolong political uncertainty in Thailand 

February,  

2014 

AFP-Reuters Thailand faces civil war warnings  

April,  

2014 

Zhou, F. Judiciary May Help Steer Thailand Through 

Reefs of Political Chaos 

May,  

2014 

Song, Q. Lack of respect for law leaves Thailand on 

brink of becoming failed state 

 

May,  

2014 

Jiang, Y. Interest in traveling in Thailand stays low 

May,  

2014 

Agencies US curtails military ties with Thailand after 

coup 

May,  

2014 

Agencies Thailand expects interim government before 

October, elections at least 15 months away 

May,  Agencies US reviewing aid to Thailand following 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 61 

2014 military coup: Kerry 

May,  

2014 

Agencies US urges restraint in Thailand following 

premier’s ouster 

May,  

2014 

Agencies May peace, prosperity return to Thailand 

May,  

2014 

Agencies Cambodia tells troops, governors along 

border to continue good ties with Thailand 

May,  

2014 

AFP-Reuters Thailand army ‘may intervene’ after attack 

on protesters kills 3 

May,  

2014 

Agencies Thailand keeps key interest rate unchanged 

June, 

2014 

AFP Thailand lifts curfew in three major tourist 

destinations 

July, 

2014 

AFP-Reuters Yingluck leaves Thailand 

July, 

2014 

Zhou, F. Thailand needs its own path forward 

November, 

2014 

Agencies 4.3 million Chinese expected to visit 

Thailand this year 

South China Morning Post 

January, 

2014 

Lee, D.  Hongkongers heading to Thailand avoid 

Bangkok as anti-government tensions build 

February,  AP Thai police clear anti-government protesters 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 62 

2014 from major Bangkok road 

February,  

2014 

Reuters Thai polling officials try to salvage 

disrupted election 

May, 

2014 

SCMP Editorial Unity in Thailand rests on fairness for all 

sides 

May, 

2014 

Thompson, M. Thailand’s army was just biding its time 

under pro-Thaksin rule 

May, 

2014 

Reuters & AFP Curfew in force across Thailand after 

military seizes power in bloodless coup 

May, 

2014 

Bloomberg Thai economy likely to suffer further with 

Yingluck toppled and political stand-off 

continuing 

June, 

2014 

AP Protesting Thai reader of Orwell’s 1984 

dragged off by police in Bangkok 

June, 

2014 

Reuters Thailand says it as no policy to sweep out 

illegal migrants 

June, 

2014 

Agence-France 

Presse 

Arrests as soldiers and police curb Thailand 

anti-coup flash mobs 

 

June, 

2014 

AP Thousands of Thai soldiers and police out in 

force to deter protest 

August, 

2014 

Associated Press Thai legislature meets for first time after 

appointment by military junta after coup 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 63 

September, 

2014 

AFP Thai junta leader apologises for his remarks 

on bikinis that followed brutal backpacker 

murders 

October, 

2014 

Agence-France 

Presse 

US says ‘scaled-down’ military drills to go 

ahead in Thailand 

October, 

2014 

Agence-France 

Presse 

Myanmar leader asks Thai PM for ‘fair’ 

investigation into tourist murders 

November, 

2014 

AP I hate Thailand, by Thai government 

November, 

2014 

Reuters Two high-ranking Thai police arrested for 

allegedly insulting monarchy 

December, 

2014 

Chachavalpongpun, 

P. 

Eye on the throne, Thailand’s crown prince 

appears to be putting his house in order 

December, 

2014 

AFP Thai, Malaysian leaders move to restart talks 

to end Muslim insurgency in southern 

Thailand 

December, 

2014 

Reuters Myanmese suspects plead ‘no guilty’ to 

killings of British tourists on Thailand resort 

Focus Taiwan 

January, 

2014 

Hou, E Taiwan Raises Travel Alert For Bangkok 

Amid Protest Tension 

 

March, Lee, H-Y. Travel to Thailand on rise as political 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 64 

2014 tensions eases 

May, 

2014 

Tsai, H-Y &  

Feng, J-S 

Taiwanese Tourists Undeterred By Coup In 

Thailand 

May, 

2014 

Hou, E Taiwan Monitoring Situation In Thailand 

After Martial Law Launched 

May, 

2014 

Hou, E Taiwan calls for protection of nationals in 

Thailand amid coup 

Straits Times 

January, 

2014 

 

Straits Times Thailand GE 2014: The story so far 

May, 

2014 

Washington Post Thailand coup: A brief history of past 

military coups 

May, 

2014 

Ghosh, N Now comes the hard part for military 

May, 

2014 

Reuters Thailand’s graft agency to rule on case 

against deposed prime minister 

May, 

2014 

Straits Times Thailand coup: Singaporeans should 

.seriously reconsider. visiting Thailand: 

MFA 

May, 

2014 

AFP Asean urges ‘peaceful resolution’ to crisis in 

Thailand 

May, Ghosh, N Thailand coup: Analysts warn military faces 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 65 

2014 challenges in days ahead 

May, 

2014 

AFP Thailand coup: Army chief shows ruthless 

streak 

May, 

2014 

Ghosh, N Thailand coup: Ousted leaders would be 

held up for ‘up to a week’, Yingluck being 

treated well 

May, 

2014 

AFP Thailand coup: US suspends $4.4 million in 

military aid 

May, 

2014 

Reuters Thailand coup: Pro-Thai ‘Red Shirt’ leader 

says will not end protest 

June, 

2014 

AFP Thai army chief shows sensitive side with 

‘happiness’ song 

June, 

2014 

Narasimhan, M Why the latest coup may no longer be 

'business-as-usual' for Thailand 

July, 

2014 

Ghosh, N Thailand and Myanmar: Traditional rivals 

now brothers in arms 

July, 

2014 

AFP Thai king endorses junta’s new constitution 

September, 

2014 

Pongsudhirak, T The Two Faces of Thai Authoritarianism 

October, 

2014 

Rojanaphruk, P A reluctant ruler in the 'other Thailand 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VITA 
 

VITA 
 

NAME Han Shih 

DATE OF BIRTH 17 April 1992 

PLACE OF BIRTH Taipei, Taiwan 

INSTITUTIONS ATTENDED - Southeast Asian Studies Programme, Graduate School, 
Chulalongkorn University, Bangkok, Thailand  
- European Languages and Literatures, Department of Foreign 
Languages, National ChengChi University, Taipei Taiwan  
- Department of Foreign Languages, Université de Louvain-la-
Neuve, Brussels, Belgium 

HOME ADDRESS 75/133, Siamese Surawong, Sri Phaya, Bangkok, Thailand 10400     

AWARD RECEIVED - ASEAN and Non-ASEAN Scholarship for Graduate Student, 
Chulalongkorn University, 2019  
- Ministry of Education Scholarship, Taiwan's Ministry of 
Education, 2019 

  

 

 


	ABSTRACT (THAI)
	ABSTRACT (THAI)
	ABSTRACT (ENGLISH)
	ABSTRACT (ENGLISH)
	ACKNOWLEDGEMENTS
	TABLE OF CONTENTS
	Table of Contents
	Abstract
	Theory
	Research question
	Objective of the study
	Hypothesis
	Methodology
	Literature Review
	History of Chinese Medias
	South China Morning Post
	Global Times
	Central News Agency
	The Straits Times

	Content Analysis of News Article
	Comparison between News Trajectory and Government’s Stance
	Conclusion
	REFERENCES
	VITA

