Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/15213
Title: Converting three dimensional wireframe model to cellular structured space model
Other Titles: การแปลงแบบจำลองโครงลวดสามมิติให้เป็นแบบจำลองปริภูมิโครงสร้างเซลล์
Authors: Varakorn Ungvichian
Advisors: Pizzanu Kanongchaiyos
Other author: Chulalongkorn University. Faculty of Engineering
Advisor's Email: pizzanu@cp.eng.chula.ac.th
Subjects: Computer simulation
Three-dimensional illustration
Issue Date: 2006
Publisher: Chulalongkorn University
Abstract: An important problem in using three-dimensional data in computer graphics is effective data incompatibility, due to the various methods available to store three-dimensional data, such as wireframe modeling, winged-edge modeling, or surface modeling, etc. Each format uses different data structures, rendering them incompatible, and necessitating conversions from one format to another, which may result in incorrect or inconsistent data. The preferred structure for conversion output is usually the wireframe, because of its low complexity, and it is trivial to be converted from other models. However, it still lacks topological property of the three-dimensional data.This research proposes a method to convert three-dimensional data into a cellular structured space model, to efficiently store three-dimensional topological information. We use a wireframe as input, and then search for its points, edges, and possible faces for categorizing into cells with various dimensions. Finally, the cells are arranged into the appropriate cellular structure providing the topological relations between each component of the model.This research also explores possible applications using the proposed structure: we find the thinnest points in a solid, and we also smooth out a solid by converting its straight edges into curves. The experimental results show that the cellular structured space model correctly provides objects’ topological properties, and can be applied to correctly solving problems in computer graphics with reasonable time complexity.
Other Abstract: ปัจจุบันการใช้ข้อมูลสามมิติในคอมพิวเตอร์มีปัญหาสำคัญข้อหนึ่ง คือ ข้อมูลไม่สามารถใช้งานร่วมกันได้อย่างมีประสิทธิภาพ เนื่องจากการแทนข้อมูลสามมิตินั้นทำได้หลายรูปแบบ เช่นโครงลวด ขอบมีปีก แบบจำลองพื้นผิว ฯลฯ ซึ่งแต่ละรูปแบบใช้ลักษณะโครงสร้างข้อมูลต่างกัน ทำให้ไม่สามารถใช้งานร่วมกันได้ และต้องมีวิธีการแปลงรูปแบบข้อมูลสามมิติจากรูปแบบหนึ่งไปยังอีกรูปแบบ ซึ่งอาจทำให้เกิดปัญหาความไม่ถูกต้องหรือไม่สอดคล้องกันของข้อมูลได้ ซึ่งวิธีที่นิยมคือการแปลงเป็นแบบจำลองโครงลวดเป็นข้อมูล เนื่องจากเป็นแบบจำลองที่มีความซับซ้อนน้อย และสามารถแปลงจากแบบจำลองอื่นๆได้ง่ายแต่ก็ยังมีข้อจำกัดคือขาดข้อมูลลักษณะเฉพาะของข้อมูลสามมิติงานวิจัยนี้นำเสนอวิธีการแปลงข้อมูลสามมิติให้เป็นแบบจำลองปริภูมิโครงสร้างเซลล์ เพื่อให้ใช้แทนข้อมูลสามมิติได้อย่างมีประสิทธิภาพโดยใช้แบบจำลองโครงลวดเป็นข้อมูลนำเข้าแล้วการค้นหาจุด เส้นขอบ และหน้าต่าง ๆ ที่เป็นไปได้จากแบบจำลองโครงลวด แยกเป็นเซลล์แต่ละมิติ แล้วจัดเรียงให้เป็นโครงสร้างเซลล์ที่เหมาะสมที่สุดที่มีความสัมพันธ์เชิงทอพอโลยีระหว่างส่วนต่าง ๆ ในงานวิจัยได้นำแบบจำลองปริภูมิโครงสร้างเซลล์ที่นำเสนอมามาทดลองประยุกต์ใช้ หาส่วนคอดที่สุดของวัตถุ อีกทั้งประยุกต์ใช้ในการปรับรูปทรงให้เรียบขึ้นโดยแปลงเส้นขอบจากเส้นตรงเป็นเส้นโค้ง ผลลัพธ์ของการทดลองทั้งสองแสดงให้เห็นประสิทธิภาพของแบบจำลองปริภูมิโครงสร้างเซลล์ว่าสามารถแทนลักษณะเฉพาะเชิงทอพอลอยีของวัตถุได้อย่างถูกต้อง ซึ่งประยุกต์ใช้แก้ปัญหาทางด้านคอมพิวเตอร์กราฟิกส์ได้ด้วยความซับซ้อนเชิงเวลาในระดับที่ยอมรับได้.
Description: Thesis (M.Eng.)--Chulalongkorn University, 2006
Degree Name: Master of Engineering
Degree Level: Master's Degree
Degree Discipline: Computer Engineering
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/15213
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.2006.1961
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.2006.1961
Type: Thesis
Appears in Collections:Eng - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
varakorn.pdf1.84 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.