Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/45386
Title: การพัฒนาแนวความคิดและกระบวนวิธีการออกแบบเครื่องแต่งกายสำหรับการแสดง
Other Titles: DEVELOPMENT OF CONCEPT AND PROCESS OF COSTUME DESIGN METHODOLOGY
Authors: พันธุ์ชนะ สุนทรพิพิธ
Advisors: พรสนอง วงศ์สิงห์ทอง
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะศิลปกรรมศาสตร์
Advisor's Email: Pornsanong.V@Chula.ac.th,psnv59@gmail.com
Subjects: การออกแบบเครื่องแต่งกาย
เครื่องแต่งกาย -- ประวัติ
การแต่งกายในศิลปกรรม
ละคร
ละคร -- ประวัติ
เครื่องแต่งกายละคร
Costume design
Costume -- History
Clothing and dress in art
Theater
Theater -- History
Issue Date: 2557
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: งานวิจัยนี้มีจุดประสงค์เพื่อสร้างกระบวนการอย่างง่ายในการออกแบบเครื่องแต่งกายเพื่อการแสดง สำหรับละครเวที ในแนวทางที่มีการปรับแปลงบริบทและเน้นการนำเสนอมุมมองของผู้กำกับการแสดง (Director’s Interpretation) ผ่านศึกษาและลงมือปฏิบัติการออกแบบเครื่องแต่งกายที่ใช้ในการแสดงจริง ด้วยการเลือกทำงานในงานการแสดงที่มีแนวทางของการปรับแปลงบริบทและเน้นการนำเสนอมุมมองของผู้กำกับการแสดง (Director’s Interpretation) จนเกิดเป็นโครงสร้าง 5X และวิธีการวิเคราะห์ตัวละคร แบบ 4A ซึ่งผู้วิจัยได้พัฒนาขึ้น อันจะทำให้เกิดเป็นกระบวนการออกแบบที่เรียกว่า V.I.P. Process ที่จะสามารถนำนักออกแบบไปสู่กระบวนการสร้างแบบร่างเครื่องแต่งกายเพื่อการแสดงได้ กล่าวคือ V: Visualization เป็นขั้นตอนการค้นคว้าหาข้อมูล (Research) เพื่อให้นักออกแบบสามารถมองเห็นภาพเครื่องแต่งกายของตัวละคร ผ่านกระบวนการวิเคราะห์ตัวละครทั้งด้านที่มาที่ไปและรายละเอียดต่างๆ ของเครื่องแต่งกาย (โครงสร้าง 5X) จนเกิดเป็น Reference Board I: Inspiration เป็นขั้นตอนการพัฒนาแนวคิดที่กำหนดโดยผู้กำกับการแสดงและนักออกแบบเครื่องแต่งกายผ่าน “รหัสคำ” หรือ Keywords เพื่อให้เกิดเป็น Inspiration Board P: Process of Design เป็นกระบวนการการออกแบบเครื่องแต่งกาย ที่เน้นการออกแบบผ่านปัจจัยสำคัญ (Elements) ที่มีความจำเป็นทางด้านการออกแบบเครื่องแต่งกายอย่างสอดคล้องกับลักษณะนิสัยของตัวละคร ประกอบด้วย กลุ่มสี ลวดลาย พื้นผิว และรูปแบบของเครื่องแต่งกาย
Other Abstract: The main purpose of this research is aims to develop an easy step by step and tangible costume design process for theatre costume designers and amateur costume designers, focus on creating theatre costumes which base on the Director’s interpretation. The Result of this research end with The V.I.P. Process (former R.I.P Process) which built on the idea of interrelationship between 3 steps of designing process, V: Visualization (or R: Research), A researching process with main purpose for creating a group of mutual images through a form of Reference Board which contained the elements of clothing and styles of the costumes that costume designer concern for each character. I: Inspiration - A group of keywords that transfer into a series of pictures presents by an Inspiration Board, which can describe the final wishing images of costume that costume designer and director visualize by working together. P: Process of design - The Costume Design Manual that provide costume designer the essential elements of costume design such as a group of colors, motifs, texture and shape of costume.
Description: วิทยานิพนธ์ (ศป.ด.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2557
Degree Name: ศิลปกรรมศาสตรดุษฎีบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาเอก
Degree Discipline: ศิลปกรรมศาสตร์
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/45386
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.2014.896
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.2014.896
Type: Thesis
Appears in Collections:Fine Arts - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5286814335.pdf17.35 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.