Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/79363
Title: ดุษฎีนิพนธ์ดนตรีสร้างสรรค์: แนวคิดและเทคนิคของอันเดรส เซโกเวียสำหรับโมเดิร์นกีตาร์
Other Titles: Doctoral creative music: concepts and techniques of Andres Segovia for modern guitar
Authors: วริศรา โรจนาบุตร
Advisors: ณรงค์ฤทธิ์ ธรรมบุตร
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะศิลปกรรมศาสตร์
Subjects: เซโกเวีย, อันเดรส
กีตาร์
การวิเคราะห์ทางดนตรี
Segovia, Andres
Guitar
Musical analysis
Issue Date: 2564
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: หลังจากที่กีตาร์คลาสสิกได้รับความนิยมน้อยลงในช่วงศตวรรษที่ 19 ก็สามารถกลับมาได้รับความนิยมอีกครั้งในศตวรรษที่ 20 จนสามารถเรียกได้ว่าเป็นยุคทองของกีตาร์เลยทีเดียว  ทั้งนี้ สามารถกล่าวได้ว่าอันเดรส เซโกเวีย (Andres Segovia, 1893-1987) เป็นบุคคลสำคัญที่ทำให้กีตาร์คลาสสิกกลับมาได้รับความนิยมจนสามารถยกระดับให้ทัดเทียมกับเครื่องดนตรีประเภทอื่น  งานวิจัยดนตรีสร้างสรรค์ “ดุษฎีนิพนธ์ดนตรีสร้างสรรค์: แนวคิดและเทคนิคของอันเดรส เซโกเวียสำหรับโมเดิร์นกีตาร์” ประกอบด้วยการแสดงกีตาร์ทั้งหมด 3 รายการที่นำบทเพลงของเซโกเวียมาศึกษาค้นคว้าและวิเคราะห์ในเชิงลึก ทั้งด้านแนวคิด เทคนิค อารมณ์เพลง รวมทั้งศึกษาความแตกต่างของบทเพลงต้นฉบับและบทเพลงที่เซโกเวียนำมาเรียบเรียงสำหรับกีตาร์ ผู้แสดงได้วิเคราะห์แนวคิดการตีความบทเพลงของเซโกเวีย และได้สร้างสรรค์เทคนิคการบรรเลงในรูปแบบของผู้แสดงเอง และนำเสนอแนวคิดดังกล่าวผ่านการแสดงสู่สาธารณชนรวม 3 คอนเสิร์ต ซึ่งเป็นเป้าหมายสำคัญของงานวิจัยดนตรีสร้างสรรค์นี้
Other Abstract: After declining in popularity of the classical guitar in the 19th century, it could gain its popularity back in the 20th century. Andres Segovia (1893-1987) was credited as one of the major contributors who standardized the classical guitar along with other classical instruments. The Doctoral Creative Music: Concepts and Techniques of Andres Segovia for Modern Guitar consists of 3 guitar recitals about Segovia’s music and analysis of the related topic. The author has selected classical guitar masterpieces of Andres Segovia to provide in-depth research, analysis, interpretation, performing techniques, and study the differences between the original pieces and the transcriptions from Andres Segovia's works. The author also analyzed concepts and playing techniques of Segovia, designed unique interpretation, and finally performed 3 concerts in public which is the most important objective of the research. 
Description: วิทยานิพนธ์ (ศป.ด.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2564
Degree Name: ศิลปกรรมศาสตรดุษฎีบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาเอก
Degree Discipline: ศิลปกรรมศาสตร์
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/79363
URI: http://doi.org/10.58837/CHULA.THE.2021.1025
metadata.dc.identifier.DOI: 10.58837/CHULA.THE.2021.1025
Type: Thesis
Appears in Collections:Fine Arts - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
6086822435.pdf12.48 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.