Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/5416
Title: พัฒนาการละครเพลงของรพีพร
Other Titles: The Development of Raphiphon's musical plays
Authors: อัจฉราวรรณ ภู่สิริวิโรจน์
Advisors: ตรีศีลป์ บุญขจร
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะอักษรศาสตร์
Advisor's Email: Trisilpa.B@Chula.ac.th
Subjects: สุวัฒน์ วรดิลก, 2466- -- ผลงาน
ละครเพลง
Issue Date: 2543
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: เพื่อเปรียบเทียบละครเพลงของรพีพรกับละครเพลงของพรานบูรพ์ และศึกษาพัฒนาการละครเพลงของรพีพรตั้งแต่ปี พ.ศ. 2496-2538 ในด้านที่มา เนื้อเรื่อง บทเพลงและวิธีการแสดง ผลการวิจัยสรุปได้ว่าละครเพลงของรพีพรและของพรานบูรพ์ จะพบทั้งส่วนที่เหมือนและแตกต่างกัน ส่วนที่เหมือนกันคือการเดินเรื่องด้วยเพลง ส่วนที่แตกต่างกันคือตัวละคร ตัวละครเอกของพรานบูรพ์มักมี 3 ตัว คือ ตัวละครเอกฝ่ายชาย ตัวละครเอกฝ่ายหญิง และตัวตลกตามพระเอกละครเพลงของพรานบูรพ์ใช้ผู้แสดงหญิงล้วน ส่วนตัวละครในละครเพลงของรพีพรเป็นแบบ "ชายจริงหญิงแท้" และตัดตัวตลกตามพระเอกออกไป นอกจากนี้เนื้อเรื่องส่วนใหญ่ของพรานบูรพ์ พรานบูรพ์มักเป็นผู้แต่งเรื่องราวขึ้นเอง ในขณะที่ละครเพลงของรพีพรมีที่มาจากทั้งจินตนาการ ตำนาน เรื่องบอกเล่า เรื่องอมตะจากอดีต และภาพยนตร์ฮอลลีวู้ด ละครเพลงของรพีพรแบ่งออกเป็น 2 ยุค คือ ยุครุ่งเรืองของละครเพลง (พ.ศ. 2496-2506) และยุคสืบสานและอนุรักษ์ละครเพลง (พ.ศ. 2536-2538) ในยุครุ่งเรืองของละครเพลง ละครเพลงประพันธ์ขึ้นโดยมีวัตถุประสงค์เพื่อแสดงสลับฉากภาพยนตร์ เนื้อเรื่องมีเนื้อหาเกี่ยวกับความรัก และความรักที่สอดแทรกพุทธปรัชญา ยุคสืบสานและอนุรักษ์ละครเพลงสร้างขึ้น โดยมีวัตถุประสงค์เพื่อเฉลิมพระเกียรติ สมเด็จพระนางเจ้าสิริกิติ์พระบรมราชินีนาถ เพื่อแสดงในงานมหกรรมดนตรีวิพิธทัศนาพิเศษ 5 รัชกาลเพลงไทยสากล และเพื่อแสดงในงาน 84 ปีครูเอื้อ สุนทรสนาน เนื้อหาหลักยังคงเกี่ยวกับความรัก แต่มีแทรกเรื่องการอนุรักษ์ธรรมชาติและการเมืองในละครเพลงบางเรื่อง
Other Abstract: To compare Raphiphon's musical plays with Phanbun's, and to study the development of Raphiphon's musical plays from 1953 to 1995 in sources, stories, songs and performance. The research shows that Raphiphon's and Phanbun's musical plays have both similarities and differences. They are similar in their use of songs as medium for narrating stories. The differences lie in characters and stories. In Phanbun's plays, there are three major kinds of characters: the hero, the heroine and the joker. While the hero in Phanbun's plays was performed by a woman, Raphiphon's plays employed a male actor for the role and had no joker. Most Phanbun's stories were purely of his own invention whereas Raphiphon's were created from various sources-his own imagination, folk legends, famous stories of the past, and Hollywood film. The development of Raphiphon's musical plays can be divided into two periods: the "golden age" of the musical play (1953-1963) and the musical play's conservation period (1993-1995). During the first period, Raphiphon's musical plays were employed as intermezzos in film showings. They are pure love stories or love stories with some Buddhist philosophical ideas. During the conservation period, Raphiphon's plays were written to be performed on three different occasions: the 1993 and 1994 celebration in honor of H.M. the Queen, in the music festival "The Westernized Thai songs during the Five Reigns," and on the 84th anniversary of Ua Sunthonsanan. These plays still maintain the love theme although some of them also have the themes of nature conservation and politics
Description: วิทยานิพนธ์ (อ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2543
Degree Name: อักษรศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: วรรณคดีเปรียบเทียบ
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/5416
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.2000.182
ISBN: 9741310439
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.2000.182
Type: Thesis
Appears in Collections:Arts - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ajcharawan.pdf4.61 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.