Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/52913
Title: การเข้ารหัสบทละครโทรทัศนเรื่อง "นางทาส" ปีพ.ศ. 2551
Other Titles: The encoding in script of "Nangtas" (B.E. 2551 VERSION)
Authors: กมลชนก ยวดยง
Advisors: ศิริชัย ศิริกายะ
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะนิเทศศาสตร์
Advisor's Email: sirichai.s@chula.ac.th
Subjects: นางทาส
บทละครไทย
ละคร -- การอำนวยการและกำกับการแสดง
ละครโทรทัศน์
Nangtas
Thai drama
Theater -- Production and direction
Television plays
Issue Date: 2551
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การศึกษาเรื่อง “การเข้ารหัสบทละครโทรทัศน์เรื่องนางทาส ปีพ.ศ. 2551” มีวัตถุประสงค์เพื่อเข้าใจถึงกระบวนการตัดสินใจ และสิ่งที่เกี่ยวข้องกับการตัดสินใจเข้ารหัสบทละครของผู้เขียนบทละครโทรทัศน และศึกษาถึงการเข้ารหัสบทละครโทรทัศน์เรื่องนางทาสปีพ.ศ. 2551 รวมถึงการเปลี่ยนแปลงเมื่อนำบทละครไปผลิตเป็นละครโทรทัศน์ โดยมีแหล่งข้อมูลประเภทบุคคลซึ่งเป็นผู้ที่เกี่ยวข้องกับการเขียนบทละครโทรทัศน์ คือ ผู้เขียนบท ผู้กำกับการแสดง และข้อมูลเอกสารต่างๆอย่างบทละครโทรทัศน์ นวนิยาย รวมถึงเอกสารต่างๆที่เกี่ยวข้อง ตลอดจนแหล่งข้อมูลประเภทโสตทัศนวัสดุ โดยใช้การศึกษาวิจัยเชิงคุณภาพเก็บรวบรวมข้อมูลทั้งหมด และนำมาวิเคราะห์ผลโดยอาศัยกรอบทฤษฎีและแนวคิดต่างๆ จากการศึกษาวิจัยพบว่า ผู้เขียนบทละครโทรทัศน์เรื่อง นางทาส ปีพ.ศ. 2551 มีกระบวนการตัดสินใจเข้ารหัสบทละครโทรทัศน์เรื่องนางทาสในแต่ละตอนแบบค่อยเป็นค่อยไปไม่ต่อเนื่อง (Strategy of Disjointed Incremental) โดยผู้เขียนบทมีการนำรหัสหลายตัวมาใช้ในการเข้ารหัสเพื่อประกอบสร้างความหมายเป็นบทละครโทรทัศน์ และเมื่อนำบทละครมาผลิตเป็นละครโทรทัศน์ บทละครมีการดัดแปลง แก้ไขไปจากเดิมในบางประเด็น ซึ่งส่วนมากเกิดจากผู้กำกับการแสดง และขั้นตอนในการตัดต่อเป็นสำคัญ ละครโทรทัศน์เรื่อง “นางทาส” ที่ออกอากาศสู่สายตาผู้ชม แม้จะมีการเปลี่ยนแปลงไปจากบทละครในบางประเด็น แต่ก็มิได้ทำให้ใจความหลักที่ผู้เขียนบทต้องการสื่อสารกับคนดูเปลี่ยนแปลงไปแต่อย่างใด
Other Abstract: The study on “ The Encoding in Script of Nangtas” (B.E. 2551 Version) aimed to understand process and context of decision making in script encoding of the screen writer and also study about encoding the script of ‘Nangtas’ including changes from the original script to make the television serial. The study employed the qualitative research method .The data collected from people involved with the scriptwriting which were the script writer and the director, documentation such as the television script and the original novel, related documents and audio-visual media. The research result found that the script writer of ‘Nangtas’ (B.E. 2551 Version) which the decision making process of encoding of the television script used ‘Strategy of Disjointed Incremental’ in which the script writer utilized different codes in encoding to construct the meaning of the television script. Once the script was used to make the television series, the script was altered from the original script at some points which mostly made by the director. The television serial ‘Nangtas’ that was broadcasted the public has been altered from the original script at some points, but it did not change the main idea that the script writer intended to communicate to the audience.
Description: วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.) -- จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2551
Degree Name: นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การสื่อสารมวลชน
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/52913
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.2008.841
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.2008.841
Type: Thesis
Appears in Collections:Comm - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
kamolchanok_yu_front.pdf1.21 MBAdobe PDFView/Open
kamolchanok_yu_ch1.pdf1.31 MBAdobe PDFView/Open
kamolchanok_yu_ch2.pdf4.04 MBAdobe PDFView/Open
kamolchanok_yu_ch3.pdf656.16 kBAdobe PDFView/Open
kamolchanok_yu_ch4.pdf1.67 MBAdobe PDFView/Open
kamolchanok_yu_ch5.pdf4.68 MBAdobe PDFView/Open
kamolchanok_yu_ch6.pdf4.82 MBAdobe PDFView/Open
kamolchanok_yu_ch7.pdf2.11 MBAdobe PDFView/Open
kamolchanok_yu_ch8.pdf10.91 MBAdobe PDFView/Open
kamolchanok_yu_ch9.pdf819.72 kBAdobe PDFView/Open
kamolchanok_yu_back.pdf421.86 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.